Jump to content
Sykepleiediskusjon

Student Avrunding Eksamen


kiki

Recommended Posts

Hei jeg sliter med avrunding og skal ha eksamen snart. må bare innrømme at jeg har aldri vært flink i matte men synes medikament virker interesant og jeg elsker og regne nå ettersom jeg får til men jeg vil ikke stryke pga avrunding. Hva menes det med at det skal skrives med hel tall eller at svaret skal ha 2 desimaltall?? hvordan runder jeg av 1499000 eks? 

Link to comment
Share on other sites

Du runder ikke av 1499000, det har ingen komma og dermed ingen desimaler.

Desimaler er f.eks. 10,045.

Slik jeg lærte det på utdanningen skal barn alltid regnes med tre desimaler. Ellers er det to, hvis du ikke får hele tall. Her gjelder vanlige avrundingsregler. Har du 0,045 blir det 0,05. Har du 0,044, så blir avrundingen 0,04.

Er det siste desimaltallet 5, 6, 7, 8 eller 9 avrundes forrige siffer oppover med 1
Hvis siste desimaltall er 0, 1, 2, 3 eller 4 beholdes forrige siffer

 

Har du 0,04435, så har du 5 til sist. Da runder du 3-tallet oppover 1, til 0,0444. Da du bare har firere, kan du ikke øke noen desimaler med 1, og det blir derfor stående. Du skriver da 0,04.

 

https://www.matematikk.org/oss.html?tid=89234

 

Her kan du lære mer om avrunding.

 

Forøvrig har universitetene ulike avrundingsregler, og jeg ville forhørt meg med den institusjonen du tilhører for hva som er gjeldende for dere. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy