Jump to content
Sykepleiediskusjon

anatomi eksamen - student hjelp


kiki

Recommended Posts

Hjelp kan noen svare på denne til meg , jeg skal øve meg til anatomi eksamen. I boka står det helt annerledes mens i sensorveileding står det noe annet 😮 kan noen forklare meg denne værsåsnill hvordan ville dere har svart denne spørsmålen 

Beskriv en rød blodcelle sin vei gjennom blodets kretsløp, fra den forlater venstre ventrikkel til den er tilbake samme sted. Ta med i riktig rekkefølge hvilke hovedtyper blodårer som passeres, og i hvilken rekkefølge de ulike hjertekamrene og hjerteklaffene passeres.

hvis jeg skriver det , 

oksygen fattig blod fra vena cava superior og v.c inferior stømmer inn i hjertets høyre atrium.

Fra høyre atrium går blodet ned til høyre ventrikkel, deretter strømmer det ut av hjertets til lungekretsløpet via pulmonal arteriene. Fra lungene kommer det tilbake til hjertet av pulmonal venene og strømmer inn i venstre atrium …. blir det feil?? vennen min sier at det er feil og at jeg må skrive akkurat slik som det står sensorveiledningene .. er ikke det blodcelle sin vei 

Link to comment
Share on other sites

Beskriv en rød blodcelle sin vei gjennom blodets kretsløp, fra den forlater venstre ventrikkel til den er tilbake samme sted. Ta med i riktig rekkefølge hvilke hovedtyper blodårer som passeres, og i hvilken rekkefølge de ulike hjertekamrene og hjerteklaffene passeres.

 

I din forklaring skriver du om blodets reise, fra før det kommer til hjertet. Du besvarer da altså ikke oppgaven slik den spør, som er å forklare en rød blodcelles reise hvor du starter i venstre ventrikkel. Blodcellen går gjennom aortaklaffen, deretter følger den aorta ut i kroppen hvor den arteriene forgrener seg gjennom kroppen. Den kan blant annet gå ut i arterioler og kapillærer hvor den gir fra seg oksygen (O2), og binder karbondioksid (CO2). Blodcellen følger deretter venekretsløpet via vena cava tilbake til høyre forkammer, hvor den så går gjennom tricuspidalklaffen. Fra høyre ventrikkel går den gjennom pulmonalklaffen, inn i pulmonalarterien. Der strømmer blodcellen forbi bronkioler (og de mindre alveolene) hvor gass går fra høy til lav, altså CO2 er det lite av i lungene, og derfor strømmer CO2 over i lungene, og det er lite O2 på blodcellen, men masse i lungene, altså går O2 over i blodet. Deretter går blodcellen via pulmonalvener tilbake til venstre atrium. Fra venstre atrium går blodcellen gjennom trikuspidalklaffen, og er tilbake i venstre ventrikkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy