Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvor mye krever sykepleierutdanningen


Guest Gjest

Recommended Posts

Guest Gjest

Hei

Jeg er i 30-årene og med to små barn. Vurderer å studere sykepleie. 

Hvor mye arbeid er den teoretiske delen av studiene? Holder det å jobbe på dagtid, eller må man gjøre oppgaver og pugge "etter skoletid" også?

Og hvis man trenger litt fleksibilitet, hvor lønner det seg å studere sykepleie? Bor i Oslo.

Har hørt historier om voldsomt mye gruppearbeid. Gjelder dette for alle skolene? Og hva med forelesningene, er det mye obligatorisk, eller kan man velge litt? 

Takker for svar:)

 

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Sykepleierutdanningen er et svært teoretisk krevende studie. Sykdomslære-eksamenen har ofte en strykprosent på ca. 50%, noe som skyldes de høye kravene til kandidatene. Det holder ikke å kun jobbe på dagtid, kveldstid er også nødvendig. Ofte er studiene fokusert på gruppearbeid da sykepleiere arbeider i team. Mesteparten av studiet er obligatorisk, og de fleste stedene i Norge har nå en fraværesprosent i praksis på 10%.

Når jeg tok utdanningen var det mange småbarnsmødre som tok utdanningen. De brukte enten flere år, tok studiet på deltid eller brukte opp venne/familiekvota på barnepass og avlastning.

 

Det er et krevende og vanskelig studie, og ikke noe som tas med letthet. Det er også en annen grunn til at det er høye krav, og det er at det er deg det står på om en pasient overlever eller ikke. Etter min mening burde ikke karakter E være bestått, med tanke på hva vi jobber med. Så hvis du tenker at du skal ta utdanningen bare for å så vidt bestå fagene, vil jeg anbefale deg å revurdere det. Det kommer til å bli svært tungt og vanskelig for deg gjennom studiet, og når du er ferdig utdannet.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest splstudt

Hei!

Jeg har små barn under 5 år og begynner på 3.året nå. Blir ferdig på normert tid og går heltidsstudiet. For min del har det gått utrolig fint! Heldigvis har jeg en funksjonell pappa til barn i hus, samt at svigers har hjulpet til å passe rundt eksamensperioder når lesingen har vært mest intens. Det ER mye teori og det første året trodde jeg det skulle klikke helt for meg, kom jo aldri i mål med det anatomipensumet... Men når man har små barn blir man også utrolig strukturert, man blir rett og slett nødt til å bruke den tiden man har til rådighet når barna sover/er i barnehagen eller på skolen til å lese. Du må beregne å bruke mye tid til lesing. En barnevakt er fint å ha, men vil langt fra si jeg har "brukt dem opp".😚 

Ps; jeg har fått gode karakterer og får mye skryt av både lærere og veiledere om at jeg har god teori i bunn og er engasjert og nysgjerrig. Det er ikke dumt å ha litt livserfaring på baken før man starter på sykepleien. LYKKE TIL!! :) 

Link to comment
Share on other sites

Guest Trådstarter

Trådstarter her:) Takk for svarene. 

Jeg har ikke noe i mot gruppearbeid, men setter pris på å kunne gjøre mest mulig selvstudie pga. barn og pendling. 

Jeg hadde håpet at det ville holde å arbeide med skole 8-16, men hvis studiet krever at man jobber utover det får jeg bare få det til på et vis. Det er jo tross alt bare 3år. 

Så fint å høre at det funket for deg å kombinere med barn, Guest splstudt! Det er motiverende å høre:)

Jeg har sjekket kompetansekravene for 1.klasse, så ser at det er et stort pensum og ikke noe å tro at man skal surfe igjennom nei:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy