Jump to content
Sykepleiediskusjon

1.års Student og skjønner ikke ang sprøyter


Guest Louise93

Recommended Posts

Guest Louise93

Hei 

kan noen hjelpe . Jeg skjønner ikke - enhar spurt skolen og veileder men får det ikke til å stemme . Og forstår ikke forklaringen / sammenhengen hvordan dette fungerer . 

 

I en plastampulle morfin takeda 10mg/ml =  1 ml er 10 MG . Og 3 MG er da 0,3 ml . 
MEN SÅ 🤓😔🤔
Spørsmål :

- Er det akkurat 1 ml væske i ampullen ? 

- hvordan trekke opp væsken i en 1 ml sprøyte så alle 10 MG blir med . ?? 


- skal det være medikament i sprøytehals når man måler opp dosen ?

det blir alltid litt medisin igjen i halsen / sprøyten , vil det si at det ikke går Ann å gi 5 MG x 2 med 1 ml sprøyte ( 10 MG morfin)

fordi det vil mange bittelitt medikament , ?? jeg skjønner ingenting . Kan noen forklare nøye , opptrekk fra plastampulle, kor jeg lese av riktig dose . 

hvis jeg skal gi 5 MG morfin , trekker jeg da opp til 0,5 ml og har både medikament i sprøyten og sprøyten hals eller skal medikamentet ligge mellom 0 - 0,5 = 5 MG ( ingenting i sprøytehalsen .) gjelder vanslig brauan 1 ml sprøyte . ...

men da blir vel dosen feil og for liten ???siden alt ikke kommer ut til pasienten pga denne halsen og stempelet stopper ved 0 ml. 
 

håper noen forstår og kan hjelper forklare  🙏🏻🙏🏻🙏🏻


Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal gi 1 ml trekker du opp til du ser 1ml i sprøyten. Det er da med i beregningen at det blir igjen rester i sprøytehalsen.

Bruker man kanyle når man trekker opp er det vanlig å bruke en egen opptrekkskanyle, som kastes. Hvis det er en plastampulle trenger man ikke bruke kanyle når man trekker opp.

Link to comment
Share on other sites

Guest Louise93

ååååh takk for noen svarer 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
 

Ok så hvis jeg skal trekke opp 0,5 ml av ett medikament fra plastampulle så skal det være medikament fra toppen av sprøytehalsen og helt ned til 0,5ml merket 

(i en 1 ml sprøyte ) 

hvis jeg da trekker opp fra plastampulle uten opptrekkskanyle , og så setter på injeksjon kanyle , skal jeg ta litt ekstra enn 0,5 ml presse litt opp så det også er medikament i selve nålen / kanylen, eller skal det ikke bære medikament annet enn i selve sprøyten ( fra sprøytehalsens topp der det renner ut - ned til ,0,5ml 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Louise93
4 hours ago, Cathrine said:

Hvis du skal gi 1 ml trekker du opp til du ser 1ml i sprøyten. Det er da med i beregningen at det blir igjen rester i sprøytehalsen.

Bruker man kanyle når man trekker opp er det vanlig å bruke en egen opptrekkskanyle, som kastes. Hvis det er en plastampulle trenger man ikke bruke kanyle når man trekker opp.

Åååh takk så snillt å svare 😇🙌🏻🙏🏻
 

Ok så det ska da være medisin i sprøytehalsen og ned til 1 ml om det er 1 ml jeg skal ha ... 

men når jeg bytter nål fra opptrekk til injeksjon , kommer hele 1 ml ut da ? Det blir riktig uansett - bare man husker å handelen sprøyten full ? Full sorøytehals og nedover til merket 1,0ml , da får jeg gitt 1,0 Mo medikament til pas og ingenting «mangler « av doSen pga det er noenigjen både i halsen og i kanylen ?🙄☺️🤔🤔🤔

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy