Jump to content
Sykepleiediskusjon

Avvik på seg selv


Sykebror

Recommended Posts

Hei dere.

Pleier dere å skrive avvik på dere selv?

Jeg oppdaget at jeg gjorde en feiladministrasjon som ikke hadde konsekvenser, men kunne hatt det (og potensielt alvorlige). Det var hovedsakelig min feil, men jeg hadde en dobbelsignatur og det var en litt dårlig forordning.

(Hvis det er interessant: jeg ga vancomycin altfor altfor raskt til en pediatrisk pasient. Forordningen sa "Gis over en time. Maks hastighet 10mg/min". Jeg leste bare siste del og ga over ti minutter. Dette sa jeg høyt da jeg fikk dobbelsignatur)

Jeg føler ofte jeg gjør flere feil enn andre, selv om jeg egentlig føler jeg er en dyktig sykepleier. Jeg er relativt nyutdannet, og redd for hva det vil si for mulighetene mine hos sjefen om jeg skriver avvik på meg selv hver gang jeg gjør noe feil (er vikar, men har ambisjoner i avdelingen).

Jeg føler jo at jeg kommer til å lære uten å skrive avvik på meg selv. Og så vet jeg jo at noe av poenget er at andre også skal lære av mine feil. Men er det verdt å skrive avvik på seg selv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver avvik på meg selv om det skjer feil i medikamenthåndtering, for da har avdelingslederen min mulighet til å sjekke ut hva som har skjedd. Det er ikke sikkert årsaken til avviket er hos meg, men på systemnivå, i ordinasjonen av legemiddel eller annet ledd, og da sjekkes det ut og informeres eller ordnes opp i det leddet eller systemet der årsaken er.  

Link to comment
Share on other sites

On 11/2/2020 at 3:11 AM, Sykebror said:

Hei dere.

Pleier dere å skrive avvik på dere selv?

Jeg oppdaget at jeg gjorde en feiladministrasjon som ikke hadde konsekvenser, men kunne hatt det (og potensielt alvorlige). Det var hovedsakelig min feil, men jeg hadde en dobbelsignatur og det var en litt dårlig forordning.

(Hvis det er interessant: jeg ga vancomycin altfor altfor raskt til en pediatrisk pasient. Forordningen sa "Gis over en time. Maks hastighet 10mg/min". Jeg leste bare siste del og ga over ti minutter. Dette sa jeg høyt da jeg fikk dobbelsignatur)

Jeg føler ofte jeg gjør flere feil enn andre, selv om jeg egentlig føler jeg er en dyktig sykepleier. Jeg er relativt nyutdannet, og redd for hva det vil si for mulighetene mine hos sjefen om jeg skriver avvik på meg selv hver gang jeg gjør noe feil (er vikar, men har ambisjoner i avdelingen).

Jeg føler jo at jeg kommer til å lære uten å skrive avvik på meg selv. Og så vet jeg jo at noe av poenget er at andre også skal lære av mine feil. Men er det verdt å skrive avvik på seg selv?

Æ har skrevet avvik på meg selv når jeg selv oppdaget at jag gjort noe feil, uansett om det har konsekvenser for pasienten. 

Æ bruker alltid si til dem som selv oppdager avvik å sier det til meg som ansvarlig spl at det alltid er best at dem skriv avviket selv. Dels pga at dem selv er bevisst på at dem har gjort noen feil og at dem lærer på feilen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest Barok23

Bare skriv avvik på deg selv. Ved å skrive avvik reflekterer du at du har lært noe, du var ærlig å innrømme at du har gjort feil og at avvik og at du er med å bygge et kultur hvor du kan snakke med åpenhet om dine feil. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy