Jump to content
Sykepleiediskusjon

Selvkritisk sykepleier


Guest Spl

Recommended Posts

Hei! Jeg er en sykepleier som har jobbet i snart 2,5 år, stort sett på medisinsk avdeling på sykehus. Er en perfeksjonist av rang og ønsker å gjøre alt best mulig. Dessverre tillater ikke det høye arbeidstempoet og presset at jeg kan gjøre alt så bra som jeg vil - ting må bare gjøres halvveis, før man må løpe til neste pasient. Selv om jeg alltid har vært komfortabel med et høyt arbeidstempo og nok å gjøre, så kjenner jeg nå at det begynne å tære på selvfølelsen og selvtilliten at man hele tiden føler man henger bakpå og at man ikke får gjort ting bra nok. 

Jeg har med dette blitt ekstremt selvkritisk. Jeg føler hele tiden at jeg ikke gjør en god nok jobb. Hvis det er småting som jeg overser i stresset på jobben, så kan jeg gå og gnage over det i dagevis. Jeg er redd for at andre kolleger skal synes jeg er en håpløs sykepleier hvis det er noe jeg glemmer eller ikke rekker å gjøre. Den største skrekken er at en kollega skal oppdage en feil eller glemsel som jeg selv ikke er klar over, da vil skammen være komplett, og jeg ville slitt med å se de i øynene igjen. Samtidig kjenner jeg på et sinne på vegne av oss sykepleiere, for at arbeidsdagene nesten er organisert for at vi skal gjøre feil og/eller glemseler. Det er jo et konstant skyhøyt press, stress og tempo fordelt på alt for få sykepleiere!

 

Opp i alt denne selvkritikken så forsvinner alt det jeg vet jeg har gjort bra på jobb. Det er som om det ikke betyr noe, hvis jeg har gjort 19 bra ting men kanskje 1 feil (da snakker vi selvfølgelig ikke alvorlige feil, men småting). Selv har jo jeg oppdaget et titalls feil som kolleger har gjort, uten at jeg synes de er håpløse. Har rett og slett utviklet en selvdestruktiv tankegang.

Noen andre som har det sånn? Eventuelt som har noen tips for å bli mindre selvkritisk? På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites