Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kan anestesi- og intensivsykepleiere jobbe fast i akuttmottak?


Guest ingre

Recommended Posts

Guest ingre

Jeg jobbet et halvt år i akuttmottak som relativt nyudannet sykepleier. Når jeg var der pratet jeg med noen om videreutdanning. Da var det en anestesisykepleier som skulle bytte jobb, og en kollega sa at det var fordi man ikke kunne jobbe for lenge borte fra «anestesifeltet», da det ikke blir nok anestesioppgaver som fast ansatt i akuttmottaket. Jeg tolket det nesten som at man «mistet» tittelen etter en stund utenfor feltet..

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte? Må man jobbe veldig tett innenfor feltet man er ansatt, eller er det mulig å jobbe 10+ år med disse utdanningene i akuttmottak, for deretter å komme tilbake til de «rette» plassene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber som anestesisykepleier og all kunnskap og ferdighet innen faget anses av fagfeltet som "ferskvare". Selv merker jeg at etter en sommerferie på 4 uker mister en mye av rutinene etc. Jobber du 10+ år i akuttmottak vil det være utfordrende å få jobb innen operasjonsavdeling, men muligens på oppvåkning eller intensiv. Når du har 10 års erfaring som anestesisykepleier anses en som erfaren er hva jeg er blitt fortalt. Utfordringen er at vi ikke har en spesialistgodkjenning eller noen slags offentlig sertifisering av ferdighetene. Det vil si at du har en grad som f.eks. videreutdanning i anestesi. Det er arbeidsplassen som vurdrer om du har den nødvendige kompetansen som trengs for å praktisere faget.

Det finnes selvfølgelig unntak fra regelen, noen plasser er kanskje mer åpen for å slippe folk tilbake på operasjonsstua, men jeg opplever vel egentlig at en bør ta videreutdanninge nærmest på nytt da siden utviklingen innen helsevesenet er så utrolig rask, og at man mister så mye på kort tid innen anestesi.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy