Jump to content
Sykepleiediskusjon

håndtering av lekkasje langs kateterslangen


eldreomsorg

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Er ganske fersk i gamet og stor fan av dette forumet. Har et spm vedrørende lekkasjehåndtering ved bruk av permanente katetre. Jobber på et langtidshjem hvorav en av beboere bruker KAD. Ca 2-3 uker etter innleggelse av KAD begynner kvinnen å angi lekkasje av urin langs kateterslangen og inn i innlegget. Lekkasjen er objektivt sett ikke voldsom men ubehagelig for kvinnen. I tillegg kommer det rikelig med urin opp i urinposen. Som første tiltak ved symptomet, blæreskylles kvinnen og dette går som regel alltid ukomplisert. Stortsett vil hele volumet renne tilbake inn i belgflasken, og dersom det heller ikke oppstår tegn til lekkasje langs kateterslangen under prosedyren - lar jeg kateteret ligge i fred. Jeg har imidlertid en kollega som pleier av og til å refylle ballongen til kateteret, har jeg hørt. Har aldri sett vedkommende gjøre dette men regner med at det hele går ut på å aspirere det «gamle» innholdet i ballongen og fylle ballongen opp med nytt sterilt vann. Jeg har imidlertid aldri lært om noe som dette på skolen; ikke finner jeg pålitelig forskning om dette heller. Beb. virker til å være fornøyd med denne metoden og etterspør om jeg kan gjøre det samme. Jeg har imidlertid lært at dersom kateteret lekker og tiltak som blæreskylling ikke strekker til - skal kateteret skiftes ut. Dette ønsker beb. høyest mulig å unngå.

Har dere noen tanker og/eller erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei, så hyggelig at du liker forumet!

Jeg har alltid gjort som deg. Ved lekkasje har jeg først blæreskylt. Hvis det ikke hadde effekt, skiftet kateteret og valgte da en mindre størrelse.

Søkte nå opp i vårdhandboken, der ser du at det kan ha mange årsaker. Jeg kopierer inn det som står der: 

Läckage och trängningar

Läckage av urin bredvid katetern och trängningar kan ha många orsaker som stopp i katetern, att katetern är för grov eller att kateterballongen trycker och irriterar mot blåsbotten eller urinröret. Kontrollera ballongens storlek.

Andra orsaker till urinläckage och trängningar kan finnas i urinblåsan som urinvägsinfektion, blåsstenar, slemhinneatrofi (vilket är särskilt vanligt hos kvinnor efter menopaus), att urinblåsan har minskat i storlek på grund av långvarig kateterbehandling eller en överaktiv blåsa som kan orsaka ofrivilliga sammandragningar i blåsmuskulaturen.

Besvären kan också bero på förstoppning eller för litet vätskeintag. Vid kateterbehandling rekommenderas ett större vätskeintag än vad kroppen normalt behöver såvida det inte finns kontraindikationer för detta. Ett större vätskeintag kan "skölja" bort bakterier samt minska risken för infektionssymtom och stenbildning.

https://www.vardhandboken.se/katetrar-sonder-och-dran/kateterisering-av-urinblasa/komplikationer/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy