Jump to content
Sykepleiediskusjon

Middelmådig spl trenger råd


Guest Middelmådig

Recommended Posts

Guest Middelmådig

Hei. Jeg ble ferdig utdannet våren 21, og har siden jobbet på langtidsavdeling ved et sykehjem. I det store og hele trives jeg forsåvidt, både i rollen som sykepleier og på arbeidsplassen. Men jeg er samtidig ganske så usikker - på begge..

Føler at jeg som relativt fersk sykepleier kan altfor lite, jeg husker så lite fra blant annet somatisk sykdomslære. Når lærlinger eller studenter spør meg om ting får jeg helt hetta inni meg. Fra jeg startet i jobben og til nå har jeg jo lært mye om ganske mye, og usikkerheten min har blitt mindre. Men jeg føler meg som en middelmådig sykepleier, og synes synd på de som jobber med meg selv om samtlige har uttrykt det motsatte. 
 

Det største problemet mitt mtp på rollen jeg har, er kanskje at jeg føler jeg har mistet litt gleden av det å være sykepleier. Alt ansvaret og arbeidsbelastningen tar innimellom nesten knekken på meg, og jeg forbanner meg selv for å ha valgt dette yrket. Sykepleie har aldri vært min drømmejobb egentlig, men under studiene begynte jeg jo å glede meg til å bli ferdig og innta rollen. På arbeidsplassen min er vi egentlig for få sykepleiere, og enkelte vakter er det altfor mange arbeidsoppgaver for en enkelt person. Det er på slike dager jeg griner på vei hjem fra jobb og angrer på yrkesvalget mitt. 
 

Samtidig lurer jeg jo på om det kan være arbeidsplassen som er feil for meg. Jeg har liksom ikke funnet meg helt til rette enda, føler meg på en måte utenfor uten at jeg kan sette helt fingeren på hvorfor. Det er jo en annen spl på jobb som jeg synes det er vanskelig å jobbe med, da hun har veldig ovenfra-og-ned holdning, og jeg føler meg nesten alltid dritt etter å ha jobbet med henne. Og jeg har hørt flere sliter litt med å forholde seg til henne. 
Det føles som alle på jobb er skikkelig tette og de finner på ting sammen utenfor jobb, mens jeg er hun som ikke er derfra (jobber på et lite tettsted), og som bor litt lenger unna. Jeg føler meg så alene. 
 

Har vurdert flere ganger å søke ny jobb, men så langt har jeg ikke gjort det da samboeren min har klart å overtale meg til å holde ut litt lenger, «det blir sikkert bedre etter hvert».. 

og så vet jeg ikke hvor ellers jeg vil jobbe. Jeg har en revmatisk lidelse som gjør at jeg egentlig burde ha en roligere jobb, noe revmatologen jeg går til har sterkt anbefalt meg. Men da tenker jeg, hvem ellers vil ha meg som sykepleier, når jeg er så middelmådig. 
 

Dette innlegget kanskje altfor langt, men det får være, jeg trengte å lufte tankene mine nå. Håper det er noen som kan gi meg råd, om det så er at jeg bør «holde ut» eller bare slutte som sykepleier. 

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser det du skriver, tenker jeg straks at du trolig vil trives bedre med å jobbe et annet sted. Kanskje sykehjem ikke er stedet for deg rett og slett.

Du føler deg middelmådig og har mistet litt gleden av å være sykepleier og det er jo ingen god følelse. 

Mitt tips er å tenke i gjennom hva du synes høres interessant ut å jobbe med. Som sykepleier har du jo masse muligheter. Når du har funnet en ny jobb så les deg opp i forhold til pasientgruppen din, da blir det mye mer spennende og du blir en bedre sykepleier. Håper du får gnisten tilbake og finner en jobb der du trives.

Link to comment
Share on other sites

Guest Middelmådig

Tusen takk for svar. Godt og nyttig å få høre andres synspunkt  

Tenker jeg får være mer på utkikk etter noe annet fremover, og forsøke å finne ut hvilken retning innen sykepleie som er riktig for meg. Føler i alle fall selv at nå som jeg har prøvd sykehjem, og funnet ut at det kanskje er ikke rette plassen for meg, er det på tide å finne noe annet. 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy