Jump to content
Sykepleiediskusjon

Å vere gravid sjukepleiar


Guest Anonym

Recommended Posts

Guest Anonym

Eg har nå vært ansatt på same avdeling ved eit sjukehus i 2 år, men har framleis ikkje fått noke fast. Går i eit vikariat som varer ut august 2012, men det ser ut til at det kan bli ei ledig fast stilling i november og eg er bland dei som står først i køen med tanke på at eg har vore der lengre enn dei andre (3-4 stk) som heller ikkje har fått noke anna enn vikariat.

 

Kjeresten og eg planlegg at vi skal begynne å prøve å bli gravide i sommer, men eg er litt usikker i forhold til jobben. Hvis det skulle klaffe i f.eks. juli, så vil eg jo være ca. 4 mnd på vei når stillinga i november utlysast. Har eg da samvit til å ta den stillinga eller skal eg la den gå til noen andre - og dermed ende opp med ei usikker framtid når det gjeld jobb når eg etterkvart er ferdig med permisjon? Har dere noen gode råd?

 

Når fortalte du din arb.giver at du var gravid, og hadde du fast stilling?

Link to comment
Share on other sites

Eg har nå vært ansatt på same avdeling ved eit sjukehus i 2 år, men har framleis ikkje fått noke fast. Går i eit vikariat som varer ut august 2012, men det ser ut til at det kan bli ei ledig fast stilling i november og eg er bland dei som står først i køen med tanke på at eg har vore der lengre enn dei andre (3-4 stk) som heller ikkje har fått noke anna enn vikariat.

 

Kjeresten og eg planlegg at vi skal begynne å prøve å bli gravide i sommer, men eg er litt usikker i forhold til jobben. Hvis det skulle klaffe i f.eks. juli, så vil eg jo være ca. 4 mnd på vei når stillinga i november utlysast. Har eg da samvit til å ta den stillinga eller skal eg la den gå til noen andre - og dermed ende opp med ei usikker framtid når det gjeld jobb når eg etterkvart er ferdig med permisjon? Har dere noen gode råd?

 

Når fortalte du din arb.giver at du var gravid, og hadde du fast stilling?

 

Det er for ille at det skal være sånn, bare se her: "Blant de som ringer til Arbeidstilsynets Svartjeneste med spørsmål om diskriminering, er det graviditet de fleste spør om. - De fleste lurer på om de er nødt til å si at de er gravide.....". http://www.dinside.no/314174/gravid-paa-jobbintervju

 

Og til deg som planlegger å bli gravid, har du denne nettsiden?: http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/

Link to comment
Share on other sites

Sykepleiere må slutte å være overansvarlig og påta seg arbeidsgivers "problemer". Jeg råder deg til å søke en stilling selv om du kanskje må ta svangerskapspermisjon. Norsk lov forbyr arbeidsgivere å diskriminere ved ansettelser. Kvinner har i stor grad opplevd forbigåelse og utestenging i arbeidslivet i forbindelse med graviditet og foreldrepermisjon. Likestillings- og diskrimineringsombudet har behandlet flere tusen saker om dette. Så du bør søke på jobb uavhengig av om du er gravid eller ei. For din yrkeskarriere og økonomiske sikkerhet er fast jobb viktig. Og du må tenke på dine behov i denne sammenheng og ikke arbeidsgiver som evt. må skaffe en vikar i din permisjonstid. NSF tillitsvalge kan hjelpe deg dersom du opplever å bli diskriminert på grunn av graviditet. Les mer på Liksetillingsombudets nettside www.ldo.no

Link to comment
Share on other sites

Guest Trådstarter

Ja, eg veit at det ikkje er lov å diskriminere pga graviditet, men eg veit og at det blir gjort (men ikkje på min arb.plass så vidt eg veit). Eg har kanskje litt for mykje samvit og bør vere tøffare og heller tenkje på meg enn på arbeidsgivaren som må finne ein vikar i min stad.

 

Takk for gode lenker, Anitra!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy