Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nutriflex og Ringer Acetat


Nella

Recommended Posts

Der jeg jobbet før hadde vi et oppslag på medisinrommet hvor jeg mener det stod at Ringer Acetat og Glukose ikke skulle gå sammen med Nutriflex. Det stod ikke hvorfor, men jeg har hørt at det er fordi det kan oppstå krystallisering (som jeg ikke helt skjønner hva er...). Jeg prøver å finne referanser på dette, men til nå har jeg ikke kommet over noe. Jeg vurderer å høre med apoteket om de kan gi et klart svar på dette. Der jeg jobber nå kjører de Ringer sammen med Nutriflex og skjønner ikke helt hva jeg snakker om jeg har nevnt dette med Nutriflex og Ringer... Spurte legen senest i dag om dette, og han hadde ikke peiling. ;)

 

Noen som vet noe om dette og kan gi meg noen gyldige referanser? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og hørt det, men kan ikke huske hvor eller hvorfor. Vi har alltid gitt kun NaCl sammen med nutriflex, eller gitt ringer tidligere, og senere koblet opp nutriflex. Ring til produsenten og spør. de har nok best peiling ihvertfall, evt hør med avdelinger på sykehuset som bruker det mye (f.eks. kreft eller mage-tarm)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ringer-Acetat er uforenelig med hydrogenkarbonat,sulfat og fosfat. Nutriflex/Nutriflex Lipid inneholder fosfat og har derfor en risiko for at det kan bli utfellinger med fosfat dersom Ringer og Nutrifelx kommer sammen i f.eks treveiskran. Derfor skal de ikke gå samtidig.

Det må ikke gå parallellt i samme lumen i CVK, veneport eller PVK.

 

Det er bare enkelte væsker/tilsetninger som kan gjøres i Ringer pga mange uforlikeligheter(risiko for utfellinger), slik at hovedregelen er at Ringer skal gå alene.

 

 

Ut i fra hva jeg har blitt fortalt så kan det gå samtidig i CVK og veneport om det går i forskjellige lumen.

 

 

 

Referanser finner jeg ikke,dessverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar. Og utfelling betyr at et stoff som er oppløst i en løsning går over til fast stoff/partikler?

 

Hilsen hun som må ha det inn med teskje... :blush:

Ringer-Acetat er uforenelig med hydrogenkarbonat,sulfat og fosfat. Nutriflex/Nutriflex Lipid inneholder fosfat og har derfor en risiko for at det kan bli utfellinger med fosfat dersom Ringer og Nutrifelx kommer sammen i f.eks treveiskran. Derfor skal de ikke gå samtidig.

Det må ikke gå parallellt i samme lumen i CVK, veneport eller PVK.

 

Det er bare enkelte væsker/tilsetninger som kan gjøres i Ringer pga mange uforlikeligheter(risiko for utfellinger), slik at hovedregelen er at Ringer skal gå alene.

 

 

Ut i fra hva jeg har blitt fortalt så kan det gå samtidig i CVK og veneport om det går i forskjellige lumen.

 

 

 

Referanser finner jeg ikke,dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy