Jump to content
Sykepleiediskusjon

Prosjekt urologi


Guest Student

Recommended Posts

Guest Student

Hei.

 

Har fått i oppgave å lage en oversikt som skal hjelpe nye studenter (og ansatte) på urologisk avdeling. Dette var noe jeg savnet da jeg var i praksis selv.

 

Jeg skal lage en liste over noen inngrep som kan være aktuelle på en slik avdeling. Jeg ønsker å forklare HVA inngrepet går ut på, HVORFOR inngrepet gjøres, samt hvilke OBSERVASJONER som er viktige.

 

Er ferdig med TUR-P, den ser sånn ut:

 

TUR-P: Transuretral reseksjon av prostata ,er den viktigste formen for kirurgisk behandling av bening prostatahyperplasi. Man går inn gjennom urinrøret, og skraper bort en liten del av prostatakjertlen. Dette gjøres fordi prostata har vokst og trykker mot urinrøret og kan føre til at det vil bli vanskelig og late vannet.

Observasjoner/behandling: Pasienten kommer fra operasjon med skyll. Viktig å observere blodighet og koagler i urinen. Hvis det er mye blod eller koagler, skal det skylles manuelt. Ved lys diurese, seponeres skyllet, deretter kateteret etter 24 timer. Pasienten skal da oppfordres til å drikke mye, og blærescannes etter vannlatning for å måle resturin (<100ml).

 

Hadde vært evig takknemmelig om noen kunne hjulpet meg med følgende inngrep:

 

Cystoscopi

Cystectomi

Radikal Prostatectomi

Nefrectomi

URS

 

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Her kommer litt kort om cystoskopi. Se lenke under for mer informasjon

 

Cystoskopi er en undersøkelse av urinblæren og urinrøret. Et tynt rør, et endoskop, føres inn gjennom urinrøret og opp i urinblæren. Gjennom røret kan det føres inn en liten tang som gjør det mulig å b. a. ta prøver av forandringer i slimhinnen.

 

Cystoskopi brukes til utredning ved mistanke om sykdom, men også til mindre kirurgiske inngrep, f. eks.til utblokking av trange partier i urinrøret, prostataoperasjon og ved knusing av steiner i urinblæren.

 

Det kan bli behov for å gi smertestillende medikament, og noen ganger gis antibiotika før og etter undersøkelsen. Ellers er det vanligvis ikke behov for spesielle forberedelser (bortsett fra hygieniske tiltak og pasientinformasjon). Etter inngrepet kan det blø litt. Noe ubehag er vanlig de første timene etter undersøkelsen.

 

Observer:


  •  
  • At det kommer urin.
    Blodkoagler kan tette urinrøret. Pasienten bør også drikke rikelig det første døgnet etterpå
  • Infeksjon?
    Feber, frysninger, ryggsmerter lavtbeliggende i ryggen, pulsstigning?

 

Henvisning: http://legehandboka.no/undersokelser/pasientinformasjon/endoskopi/cystoskopi-4621.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy