Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan er studiet lagt opp?


Guest Mia

Recommended Posts

Hei! Jeg vurderer å starte på sykepleierstudiet til høsten, har tatt endel ulike emner og fag på Universitetet men enda ikke helt funnet ut hva jeg vil. Fra Universitet er jeg vant til mye selvstudie, og til å legge opp studieløpet mer eller mindre selv- nå lurer jeg på hvordan sykepleierstudiet, og da særlig det første året er lagt opp? Er det mye obligatorisk oppmøte i forhold til mindre yrkesrelaterte utdanninger? Og når starter praksisen? Jeg spør fordi jeg har planlagt en reise i ca 3 uker i sept/okt, og vet at om jeg studerer videre på Universitet er ikke dette noe problem da jeg kan lese på egenhånd og ikke gå glipp av noe obligatorisk, men er det problematisk å gå glipp av tre uker på sykepleien? (Tenker selvfølgelig ikke å ta lese-fri, og vet at dette krever en større innsats fra min side, men tenker på fravær) Jeg har fått sommerjobb som pleieassistent på et sykehjem, og stortrives med dette! Så nå har jeg endelig fått ut fingeren og søkt på sykepleierstudiet. Men lurer da på om jeg bør gjøre meg ferdig med denne "på farten tilværelsen" før jeg begynner? Eller er det et studie man har relativt mye frihet til å legge opp hverdagen selv? Beklager om dette ble litt rotete, men det jeg er interessert i er om noen kunne forklart oppbyggingen av studiet for meg? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er litt forskjeller fra skole til skole. Men når jeg tok 1 året, var det minst 1 obligatorisk oppmøte i uken. Og jeg hadde første praksis på slutten av året. Du kan jo evt ta studiet på deltid, kan tenke meg at det sikkert er litt lengre tid mellom hvert obligatoriske oppmøte.

Link to comment
Share on other sites