Jump to content
Sykepleiediskusjon

Eksem og sykepleie


Guest Slise

Recommended Posts

Guest Slise

Jeg har kommet inn på sykepleie fra høsten av og gleder meg veldig. Jeg var plaget av atopisk eksem som barn, noe som henger igjen og har gitt meg håndeksem. Selv da jeg jobbet på sykehjem gikk det fint å holde dette i sjakk, det ble aldri så ille at det gjorde vondt.

 

Nå har jeg en sønn på 1, og mye ekstra håndvask ifb med ham og vekslende vær har i vår gitt meg et utrolig eksemutbrudd.

 

Er det idiotisk å gå inn i sykepleieyrket med håndeksem fra før?

Er det noen her inne som også er plaget og hvordan takler du dette?

Link to comment
Share on other sites

Vet om en sykepleierstudent som har det og det går helt fint! Hun er bare påpasselig med å smøre seg etter håndvask og spriting av hender som hun trodde skulle bli et problem var faktisk ikke det. Den håndspriten de har de aller fleste steder nå, tørker ikke ut hendene. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Spl.student

Har atopisk eksem selv, og er spl.student. Bruker mye håndsprit fremfor håndvask, pluss at jeg er påpasselig med å smøre hendene mye, og resten av kroppen, for at forsvaret i huden skal holdes i sjakk. Går i dårlige og gode perioder, men har gått veldig fint, så lenge jeg er flink å smøre meg. Tror nok ikke du bør satse på en karriere innen kirurgisk sykepleie eller en plass hvor hendene må vaskes mye, men ellers skal det nok gå bra. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes også en krem som heter Kerodex 71, den usynlige hanske som ikke lar seg vaske like lett vekk som vanlige fuktighetskremer. Den er beregnet på bruk i helsevesenet, og fås kjøpt på apotek. Du må nok spørre etter den, men den funker veldig fint for meg ihvertfall!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har hatt atopisk eksem siden jeg var barn. Jeg er ferdigutdannet sykepleier og har jobbet med dette i et år. Har den siste tiden vært veldig plaget med kløe, utslett, blemmer som væsker og åpne sår på hendene. Behandler dette så godt jeg kan med fysisk aktivitet, sunt kosthold, smøring med fukt hele tiden samt kortisonsalve i perioder. Ingen ting har effekt. Jeg har nok dessverre valgt feil yrke grunnet dette og må nå se på andre muligheter. Dette er veldig trist siden jeg elsker yrket mitt. Har noen lignende historie? Setter pris på å høre :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke eksem på hendene i samme grad som du/dere beskriver, men jeg har atopisk hud og får lett "tørt" utslett. Det jeg har merket er at jeg reagerer veldig på den ene typen håndsprit på jobben, men ikke i det hele tatt på den andre. Og selvfølgelig er det ikke bra med for mye vask av hendene, men det må jo til innimellom og da smører jeg med krem for atopisk hud etter vaskingen. Jeg husker ikke i farten hva de forskjellige håndspritene heter, men den jeg reagerer på er i en beholder som er hvit og rosalignende og som man trykker manuelt på, mens vi har helautomatiske spritdispensere med en annen type sprit som jeg da tåler godt. Det kan være lurt å smøre med god krem om kvelden i tillegg, hvis man ikke har noe spesielt eksem-regime å forholde seg til. Det går jo an å ha håndsprit hjemme også (pass på at det er en type du tåler), som kan brukes når hendene ikke er synlig skitne. Og gjerne ha noen vinylhansker til bleieskiftene, slik at du kan bytte noen av håndvaskene med sprit istedenfor. :)

 

Grattis med skoleplassen da, og masse lykke til med studiene! :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy