Jump to content
Sykepleiediskusjon

Å lage en case... lyst å hjelpe meg? :)


SistahSistah

Recommended Posts

Jeg skal skrive en oppgave i ped nå ;) Har tema for oppgaven klart - det er kvalme som følge av cytostatika behandling.

 

Men vi må lage en pasientsituasjon som vi skal presentere først i oppgaven. Jeg syns det er veldig vanskelig å "finne" på en historie selv når jeg ikke har erfaring med dette feltet. Alt jeg har funnet er i forhold til det som står som fakta i bøkene.

 

Har dere lyst å hjelpe meg med litt fyll materiale? Det var vist bare å lage en fyldig presentasjon av pasientsituasjonen.. kansje bør jeg skrive mer om hennes opplevelse under utredningen? tips og triks?

 

Føler meg nesten litt frekk som spør om hjelp, men lover å stille opp hvis noen andre trenger en hånd en annen gang ;)

 

Dette har jeg diktet så langt, anse det som en dårlig kladd...

 

Presentasjon av pasientsituasjon:

Elise er 4 år gammel. Den siste uken har hun vært slapp og hatt sår hals. Feberen har vært mellom 38-39 ° C. Da mor tar henne med til legen kommer det frem at Elise har hatt nedsatt allmenntilstand de siste ukene og hun har spist dårlig. Elise har klaget over smerter i kroppen og i hodet. Hun har også hatt flere tilfeller med kvalme og brekninger.

Ved undersøkelsen finner legen henne blek, og hun har påfallende mange blåflekker på beina. Legen rekvirerer blodprøver på bakgrunn av funn og anamnese. Hb viser 7,6 g/dl. Hun har også lave blodplater og lavt antall normale hvite blodceller. Legen får mistanke om leukemi og sender henvisning til sykehuset.

Elise blir innkalt til sykehuset. Under utredning av Elise blir det tatt en beinmargspunksjon. Denne bekrefter diagnosen akutt lymfatisk leukemi. (skrive mer om utredning her).

Elise blir innlagt på barnemedisinsk avdeling. Der skal hun behandles med cytostatika (cellegifter).

 

Problemstilling:

Elise har dårlig matlyst som følge av leukemi og cytostatikabehandling.

 

Hvordan kan sykepleier bidra til å forebyggen kvalme ved cytostatikabehandling?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal skrive en oppgave i ped nå :) Har tema for oppgaven klart - det er kvalme som følge av cytostatika behandling.

 

Men vi må lage en pasientsituasjon som vi skal presentere først i oppgaven. Jeg syns det er veldig vanskelig å "finne" på en historie selv når jeg ikke har erfaring med dette feltet. Alt jeg har funnet er i forhold til det som står som fakta i bøkene.

 

Har dere lyst å hjelpe meg med litt fyll materiale? Det var vist bare å lage en fyldig presentasjon av pasientsituasjonen.. kansje bør jeg skrive mer om hennes opplevelse under utredningen? tips og triks?

 

Føler meg nesten litt frekk som spør om hjelp, men lover å stille opp hvis noen andre trenger en hånd en annen gang ;)

 

Dette har jeg diktet så langt, anse det som en dårlig kladd...

 

Presentasjon av pasientsituasjon:

Elise er 4 år gammel. Den siste uken har hun vært slapp og hatt sår hals. Feberen har vært mellom 38-39 ° C. Da mor tar henne med til legen kommer det frem at Elise har hatt nedsatt allmenntilstand de siste ukene og hun har spist dårlig. Elise har klaget over smerter i kroppen og i hodet. Hun har også hatt flere tilfeller med kvalme og brekninger.

Ved undersøkelsen finner legen henne blek, og hun har påfallende mange blåflekker på beina. Legen rekvirerer blodprøver på bakgrunn av funn og anamnese. Hb viser 7,6 g/dl. Hun har også lave blodplater og lavt antall normale hvite blodceller. Legen får mistanke om leukemi og sender henvisning til sykehuset.

Elise blir innkalt til sykehuset. Under utredning av Elise blir det tatt en beinmargspunksjon. Denne bekrefter diagnosen akutt lymfatisk leukemi. (skrive mer om utredning her).

Elise blir innlagt på barnemedisinsk avdeling. Der skal hun behandles med cytostatika (cellegifter).

 

Problemstilling:

Elise har dårlig matlyst som følge av leukemi og cytostatikabehandling.

 

Hvordan kan sykepleier bidra til å forebyggen kvalme ved cytostatikabehandling?

 

Kjempelurt å spørre om hjelp ;)

Vet ikke om jeg har så mye klokt å komme med, men litt tanker kan jeg jo dele med deg.

 

Se for deg at du ikke kjenner denne pasienten, hva vil du da lure på?

Mange barn regredierer når de er syke, så det er sannsynlig at hun ikke oppfører seg som en 4 åring nå.

 

Hun er kvalm, da er det greit å vite hva hun veier ved innkomst, slik at man får fulgt med på ernæringstatus.

Har hun noen allergier. Hvor mye spiser hun nå? Hva spiser hun. Drikker hun tilfredstillende?Kaster hun opp? I tilfelle hvor ofte?

 

Hvordan er det med urin og avføring?

 

Det sosiale kan også være greit å vite. Bor mor og far sammen og har hun noen søsken. Foreldrene jobber de, er de sykemeldt?

Kanskje også litt om hennes psykiske tilstand. Kanskje hun virker engstelig og vil helst være i nærheten av mor. Hun kan være redd for sykepleierene og legene. Kanskje hun er redd for sprøytestikk.

Sover hun godt om natten. Ønsker hun å ligge i sengen til foreldrene?

Er hun slapp? Hvilke aktiviteter trives hun med, tegne, lese?

 

Vel det er hva jeg kommer på i første omgang. Vet ikke helt om jeg har svart på det du lurte på, du får si ifra om det var noe annet du ville ha tips om ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy