Jump to content
Sykepleiediskusjon

Redd student


Guest Nerva

Recommended Posts

Jeg er en sykepleie student som er ferdig nå ganske snart etter siste praksis (avbrøyt den i fjor, og er det siste jeg skal ut i før jeg er ferdig).. Begynte første sykehus praksis på en avdeling der vi gikk mer som ansatte enn studenter, med forskjellige veiledere hver gang og stort trykk. Lærte ikke så mye om hvorfor vi gjorde det vi gjorde (tid), og ble vi spurt fikk vi ofte et nytt spørsmål før det første var blitt besvart. Den siste praksisen jeg var i før den jeg er i nå, var et helvete: varsel, dårlig kjemi med veileder, fikk aldri tilbakemelding på det jeg gjorde riktig. Men mye fokus på alt som var feil, noe som ikke ble nevnt en gang, men hver gang og opp til flere ganger hver gang det var samtale med læreren. Når jeg prøvde å påpeke at jeg hadde fått god tilbakemelding på noe fikk jeg til svar at jeg fikk sutte på de karamellene som kom... Resultat= meget nedsatt selvfølelse, angst og omtrent panikk. Dette har jeg nå tatt med meg inn i min siste praksis: Jeg mangler oversikt, klinisk blikk og konsentreasjon/fokus. Jeg er livredd for å gjøre noe feil. Har tidligere opplevd at feilene har blitt "brukt mot meg" på en måte som absolutt ikke har vært behagelig, og har blitt mer nedbrutt en vokst på de.. Sårbarheten min er bare blitt større. Gjør jeg en feil er jeg livredd for varsel om mulig ikke bestått. Avdelingen jeg er på nå er helt super! De er veldig flinke med studenter, jeg trives godt og det er en trygg avdeling å være på. Men redselen ødelegger hverdagen og prestasjonen. Jeg har vært utslitt og sliter med konsentrasjonen, så det hjelper heller ikke på. En dag med en veileder som bygger meg opp med gode konstruktive tilbakemeldinger gjør resten av dagen herlig. Men har jeg en kvassere veileder som er mer direkte og kan si ting på en annen måte, eller jeg selv som tror jeg har gjort en større feil enn jeg faktisk har gjort, gjør så jeg blir et levende vrak.. Å bli sykepl