Cathrine Posted August 25, 2008 Report Share Posted August 25, 2008 Pasienter med latexallergi er en utfordring. Tenker på alt utstyret vi omgir pasienten med, hva er laget av latex? Tror det er ganske mye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
infeksøs Posted August 25, 2008 Report Share Posted August 25, 2008 ...for ikke å snakke om multiallergikere som ikke engang tåler personale på rommet som har spritet seg eller vasket seg med parfymert dusjsåpe, brukt hårspray el. Hjelpes for et styr.. Bare å finne riktig plastertyper til folk med ulike plasterallergier er en utfordring iblant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted August 27, 2008 Author Report Share Posted August 27, 2008 Ja det er slett ikke lett med allergikere Når det gjelder plasterallergi har jeg god erfaring med bruk av silkeplaster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted August 27, 2008 Author Report Share Posted August 27, 2008 Når det gjelder latexallergi, så har jeg dette selv. Har egentlig alltid tenkt at det først og fremst er latexhansker vi må unngå å bruke på pasienter med slik allergi. Da jeg for 9 år siden var gravid, fikk jeg meg en overraskelse. P.g.a. trangt bekken skulle det gjøres keisersnitt, men anestesilegen syntes ikke indikasjonen var god nok etter å ha konferert med gynekologen. Han turte rett og slett ikke legge meg i anestesi med tanke på all latexen som finnes i en operasjon stue. Han mente de vanskelig kunne gjøre den helt fri for latex. Så da ble det vaginal fødsel, men det var greit for meg;) Noen uker etter fikk jeg en absess i brystet. Denne skulle opereres i generell anestesi da lokalanstesi ikke ville virke godt nok, men p.g.a. latexallergien ble dette gjort i en heller dårlig fungerende lokalanestesi... Men nå tror jeg man er blitt flinkere og kan takle latexallergikere på en operasjonstue ? Eller hva ? Mener jeg leste en gang at mange av de anafylaktiske reaksjonene man møter på en operasjonstue skyldes ikke medikamentene man gir, men allergi mot latex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts