Jump to content
Sykepleiediskusjon

Videreutdanning jordmor


M0n@

Recommended Posts

Hei!

 

jeg er en jente på 26 år, som har tre barn 4, 3 og nyfødt.

 

gikk ut vernepleier for tre år siden, og har mildt sakt angret hele veien for at jeg valgte vpl i stedet for spl.

 

har bestandig ønsket å utdanne meg til jordmor, men dette var noe jeg valgte bort, for jeg syntes det hørtes interesangt ut med vpl. men den gang ei, angrer som en hest for valget jeg tok for en del år tilbake.

 

så nå etter tre fødsler og lysten til å bli jordmor har kommet veldig sterkt fram etter hver fødsel har jeg bestemt meg for å starte løpet på nytt...

 

skal søke på spl og håper jeg kommer unna noe av undervisningen og testene, for vi har hat mye av det samme på vpl.

 

er det vanskeli å komme inn på jordmorskolen? spesielle krav som stilles bortsett fra sykepleier utdanningen og 1 års arbeid? tester som har noe å si for å komme fortere inn??

 

anbefalere dere å gå heltid eller deltid?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit ;)

Så typisk at du ble vernepleier nå som du ønsker å bli jordmor. men slik er livet av og til angrer man på sine valg.

Men som du sier så vil du sikkert få mye "gratis" i sykepleiestudiet siden du allerede er vernepleier.

Vi har en tråd om jordmorutdannelse her. Håper du blir litt klokere etter å ha lest den.

http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=449

Link to comment
Share on other sites

Trur nok du må ta heile sjukepleien sjølv om du er vernepleiar, desverre. Men det blir nok eindel lettare for deg enn dei som ikkje har helseutdanning frå før, sånn opplever iallefall eg det (har ambulanse frå før). Eg òg vil veldig gjerne blir jordmor, men er forløbig berre 1. års student på sjukepleien..men den som ventar får sjå :)

Link to comment
Share on other sites

har funnet ut en del om dette selv nå, og det som jeg kan gjøre, er at jeg kan søke fritak i fra tema som jeg har hatt på vpl. :) så blir nokk litt mindre undervisning. men som dere sier så kommer jeg nokk til å ta mye av stoffet letter ja. har arbeidet som vpl/spl på et rehabiliteringssenter, og har fått mye spl erfaring fra der og. gleder meg til å starte på med dette lange studieløpet. er skikkeli giret og villig til å jobbe veldig hart for å oppnå dette nå:P

Link to comment
Share on other sites

jeg har søkt i fra høsten av, men får se... kommer jeg inn så skal jeg kanskje prøve å starte, hvis jeg får fritak fra en del. fødte en nydeli jente for 3 uker siden.. så hvis jeg føler at d ikke går, søker jeg permisjon til året etter... har tre barn på 4, 3 og nyfødt. er 26 år selv da...

 

men er veldig giret på å få startet, og bli ferdig med tre år spl, og arbeid en del år, for å starte på jordmorskolen, skal vente litt med det siste, så barna får vokst seg til litt. greit å ha litt erfaring som spl også.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy