Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleieforbund


Betty89

Recommended Posts

Hei! :P Nå går jeg bare første året på sykepleien, men jeg lurte på noen få ting:

 

Må man være med i et sykepleieforbund?

Hvilke fordeler har man om man er medlem?

Hvilket forbund er "best" å være medlem i ? ( Har hørt at det er i alle fall to forskjellige.)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Man må ikke være med i et fagforbund. Det er helt frivillig, men det kan lønne seg å være fagorganisert når man er i jobb.

Får du problemer med arbeidsgiver i forhold til lovverket så vil fagforbundet hjelpe deg. Jeg har opplevd mange ganger i mitt yrkesliv at arbeidsgiver prøver å omgå regler eller rett og slett ikke kjenner regelverket. Og flere kollegaer og kjente har også fått hjelp av fagforbundet i diverse saker. Der jeg jobber nå opplever jeg det også. Personlig fikk jeg hjelp i desember i fjor. Pga sykmelding fikk jeg ikke tatt ut restferien og arbeidsgiver ga beskjed om at jeg ikke fikk overført ferien til nytt år fordi den ikke var datofestet. Jeg kontaktet Norsk Sykepleierforbund og fikk klargjort at det hadde jeg krav på. Denne gangen holdt det med at jeg ga arbeidsgiver beskjed om at dersom jeg ikke fikk overført feriedagene mine så tok Sykepleierforbundet saken. De ga seg med en gang. Jeg ser ofte saker hvor forbundet må inn i en sak og klargjøre for en arbeidsgiver hva loven sier. Er man ikke fagorganisert så har man heller ikke et fagforbund i ryggen når det oppstår uenighet med arbeidsgiver.

Det er kun et sykepleierforbund, Norsk Sykepleierforbund (NSF) , og de har rundt 88.000 medlemmer. De kjemper for sykepleiernes arbeidssituasjon og lønn. Og hjelper deg i konfliktsituasjoner med arbeidsgiver.

Noen synes ikke NSF gjør nok , at de fokuserer på feil ting eller de liker ikke div holdninger hos dem , slik at de ikke ønsker å være medlemmer, men hos oss er alle sykepleierne organisert i NSF.

 

https://www.sykepleierforbundet.no

 

I det siste så har vel også Fagforbundet jobbet for å få sykepleiere til å organisere seg hos dem, men vit at sykepleiere er ikke hovedtyngden av medlemmer der. Bare 2000 sykepleiere er organisert der. Hjelpepleierne hos oss er organisert i Fagforbundet.

 

http://www.fagforbundet.no/sykepleier/

 

Dermed så er det NSF som har den største medlemsmassen av sykepleiere. Fagforbundet har flere andre yrkesgrupper også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy