Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sommerjobb på sykehjem :) Erfaringer?


Diafragma

Recommended Posts

Da har jeg fått meg sommerjobb på sykehjem! Jeg er veldig spent, så jeg lurer på om noen har lyst til å fortelle litt om hvordan hverdagen på et sykehjem er for de ansatte? Rutiner, stell og assistenter vs hjelpepleiere og sykepleiere.

 

Og hva syns egentlig kvinnlige, og gjerne eldre, pasienter rundt stell gitt til dem av mannlig ansatt?

 

Jeg regner med å lære mye :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Hei, mann på 22 som går sisteåret på sykepleien; Har jobbet 3 år på sykehjem. Min erfaring er at en gjør akkurat det samme som hjelpepleierne. Dette betyr at du f.eks steller pasienter om morgenen om du har dagvakt, eller legger de for kvelden om du har kveldsvakt. Hvordan et stell gjennomføres får du mest sannsyneligvis opplæring på når jobben starter, således du ikke har erfaring fra praksis tidligere.

 

Som mann i et pleieyrke, kan du komme til å bli avist av kvinnelige pasienter. Grunnen til dette ligger i det sykepleie tradisjonelt er et kvinnedominert yrke. Jeg har selv blitt avvist av pasienter som ikke ville ha stell av menn, og det som er viktig er å ikke ta dette personlig.

 

Lykke til på sykehjem i sommer! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber også på sykehjem, og det er som nevnt over mye stell. Samtidig har man mulighet til å bli godt kjent med pasiententene (hvis det er en langtidsavdeling du skal jobbe på), slik at de kjenner deg igjen, noe som jeg synes er koselig med jobben. Syns også det er en givende jobb, og de aller fleste beboerne er veldig takknemlige for all hjelp de får.

Når det kommer til mannlige ansatte hadde vi nettopp en mannlig student på avdelingen, og han var utrolig flink med pasientene. Flere pasienter snakket om han og hvor flink og snill han var, så jeg tror på mange måter det kan være positivt og komme inn som mannlig ansatt på sykehjem. Dette er fordi det er mest kvinner som jobber der, samtidig som rundt 50% av beboerne er mannlige. Dette gjør at menn ofte blir ekstra verdsatt på grunn av at det rett og slett er alt for få menn i eldreomsorgen. Gled deg til sommerjobben, du kommer til å lære masse! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest spl.stud.

Jeg har hatt sommerjobb på sykehjem de 5 siste årene, og stortrives. Ja, det er masse stell, men det gjør at du kommer nærmere pasientene og blir bedre kjent med dem. Det er dette jeg liker med sykehjem, du blir kjent med pasientene over tid. Jeg har jobbet på flere avdelinger der mannlige sykepleiere og hjelpepleiere har jobber, og jeg har bare opplevd et fåtall av pasienter som ikke vil ha menn i stell. Er det kvinnelige pasienter som er veldig kristne, kan du blant annet risikere at de ikke vil ha deg i stell, men det er ikke personlig, noe som er viktig å huske.

 

Når det gleder hva man gjør på et sykehjem, så starter dagen med stell (etter rapport), så er det frokost, og den som har medisinansvaret gir ut medisin. Noen sykehjem har aktiviteter for pasientene mellom frokost og middag. Så er det middag, og middagsmedisinene gis av den som har ansvar for dette. Etter middag legger de fleste seg middagshvile på rommene, og så er det ikke så lenge til rapport. På seinvakt er det ala det samme, kaffe, kveldsmat, evt. kveldskos med spill/film osv, kveldsstell og rapport.

 

Lykke til i sommerjobben, håper du trives like bra som jeg gjør! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy