Jump to content
Sykepleiediskusjon

Feriepenger og lønn, nyutdannen 2011


Guest gjest :)

Recommended Posts

Guest gjest :)

Hei :)

Ble ferdig utdannet sykepleier i juni 2011, og forstår meg ikke helt på dette med feriepenger og lønn i sommer.

Vi får utbetalt feriepenger i juni (jobber i helse bergen). Sjefen sier at siden jeg bare har opptjent 12 dager betalt ferie blir jeg trukket 8 dager fra lønnen for 4 uker ferie. Det jeg ikke forstår er hvor disse pengene blir trukket fra.

Jeg trodde at jeg ikke får lønn, men feriepenger i juni, og at dette dermed vil gå opp i opp? Og at jeg deremed får full lønn i juli og august selv om jeg har 4 uker ferie innimellom.

Jeg har tjent opp i feriepenger ca det jeg får på en mnd lønn, og trodde derfor dette går i null.

Men blir jeg allikevel trukket 8 dager for lønnen i juli eller august? Siden jeg ikke får lønn i juni kan de jo ikke trekke noe fra den.

 

 

 

Håper noen kan svare meg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan det ikke ordentlig , men jeg tror det har med at antall feriedager og ferielønn opptjenes hver for seg.

Man får antall betalte feriedager etter som hvor mange måneder man har jobbet mens feriepenger regnes ut fra hva man har tjent.

 

Siden du ikke har jobbet hele året har du ikke opptjent fullt antall feriedager og må dermed trekkes for dager som overskrider dette.

Link to comment
Share on other sites

Guest heihei

Feriepenger og "opptjente feriedager" har ingenting med hverandre å gjøre.

 

Feriepenger er ca 11% av det du tjente i fjor, utebetalt i juni.

 

All ferie er ulønnet, så om du tar ut 5 uker (25 dager), så trekkes du for dette i din ordinære junilønn.

 

Så: Junilønn + feriepenger - feriedager = utbetaling i juni.

 

For å ha rett til full ferie, må du ha jobbet et fullt år i fjor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest forstår fortsatt ikke :)

trådstarter her.

Vi får ikke lønn i juni, bare feriepenger. Blir jeg da trukket disse 8 dagene på juli eller august lønningen?

Link to comment
Share on other sites

[quote name=forstår fortsatt ikke :)' timestamp='1338143394' post='14426]

trådstarter her.

Vi får ikke lønn i juni, bare feriepenger. Blir jeg da trukket disse 8 dagene på juli eller august lønningen?

 

 

Det vanlige er vel å trekke det av feriepengene.

 

(Ingen får lønn i juni når man får feriepenger.)

Link to comment
Share on other sites

Man har rett til full ferie, selv om man ikke har jobbet hele året før.

Men man får da ikke betalt for all ferien, og man vil dermed gå i "minus" i lønn.

 

For oss som jobber turnus, regnes en måned som 26 arbeidsdager, og en arbeidsuke som 6 arbeidsdager.

Dvs at om man skal ha 4 ukers ferie, så trekkes man 24/26 av månedslønna (tar man ut full ferie på 30 dager, trekkes man 30/26, altså litt mer enn en månedslønn). I stedet får man altså feriepenger, men for dem som da bare har opptjent feriepenger for deler av forrige år, så vil feriepengene utgjøre mindre enn ferietrekket.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy