Jump to content
Sykepleiediskusjon

hepatitt b


Guest maggg

Recommended Posts

Guest maggg

Hei! :) Jeg er snart utdannet sykepleier, venter på resultat fra bachelor-oppgaven, og er spent på det :)

 

Nå når jeg er straks ferdig reflekterer jeg over tidligere praksiser. Kom til å tenke på rus og psykiatri, om er over 1 år siden jeg var i. Jeg tenker på hepatitt B. Der jeg var i praksis var det to brukere som var bærere av dette. Den ene brukeren har diabetes, og må ha hjelp til å måle blodsukker og setting av insulin. De som arbeidet der forklarte viktigheten av å bruke hansker og enhåndsteknikk etter sprøyteinjeksjon, så jeg føler jeg har følgt dette.

 

Men jeg og en medstudent fikk lovt av sykepleier til å bruke blodsukkerapparatet til brukeren, men at vi selvfølgelig måtte bytte spiss og vaske den før bruk. Dette gjorde jeg, og jeg og medstudenten stakk hverandre 1- 2 ganger. Nå i ettertid når jeg reflekterer tenker jeg at hvis jeg hadde i denne praksisen nå ville jeg unngått å gjøre dette.

 

Jeg ville vel ha merket om jeg sku ha blitt smittet? Jeg tok noen blodprøver for å se hvordan de generelle verdiene mine var for en måned siden, og leverprøvene så veldig bra ut.

Nå når jeg snart er sykepleier er jeg litt hypokonder, og tror jeg har alle slags sykdommer..haha :) Jeg har lest litt om hepatitt b og det står symptomer kan merkes fra 1- 6 mnd. Nå tviler jeg jo på at jeg ble smittet, men det er ekkelt å tenke over dette i ettertid. Så jeg lurer på hva dere andre tenker om dette Håper på svar =)

Link to comment
Share on other sites

Guest Mursss

Du trenger nødvendigvis ikke å merke symptomer fra hepatitt da 30% får asymptomisk infeksjon. Transmisjonsraten fra inkulasjon med smittet blod er 10-30%, men dette er avhengig av mange faktorer som bla. viruskonsentrasjon.