Jump to content
Sykepleiediskusjon

hepatitt b


Guest maggg

Recommended Posts

Guest maggg

Hei! :) Jeg er snart utdannet sykepleier, venter på resultat fra bachelor-oppgaven, og er spent på det :)

 

Nå når jeg er straks ferdig reflekterer jeg over tidligere praksiser. Kom til å tenke på rus og psykiatri, om er over 1 år siden jeg var i. Jeg tenker på hepatitt B. Der jeg var i praksis var det to brukere som var bærere av dette. Den ene brukeren har diabetes, og må ha hjelp til å måle blodsukker og setting av insulin. De som arbeidet der forklarte viktigheten av å bruke hansker og enhåndsteknikk etter sprøyteinjeksjon, så jeg føler jeg har følgt dette.

 

Men jeg og en medstudent fikk lovt av sykepleier til å bruke blodsukkerapparatet til brukeren, men at vi selvfølgelig måtte bytte spiss og vaske den før bruk. Dette gjorde jeg, og jeg og medstudenten stakk hverandre 1- 2 ganger. Nå i ettertid når jeg reflekterer tenker jeg at hvis jeg hadde i denne praksisen nå ville jeg unngått å gjøre dette.

 

Jeg ville vel ha merket om jeg sku ha blitt smittet? Jeg tok noen blodprøver for å se hvordan de generelle verdiene mine var for en måned siden, og leverprøvene så veldig bra ut.

Nå når jeg snart er sykepleier er jeg litt hypokonder, og tror jeg har alle slags sykdommer..haha :) Jeg har lest litt om hepatitt b og det står symptomer kan merkes fra 1- 6 mnd. Nå tviler jeg jo på at jeg ble smittet, men det er ekkelt å tenke over dette i ettertid. Så jeg lurer på hva dere andre tenker om dette Håper på svar =)

Link to comment
Share on other sites

Guest Mursss

Du trenger nødvendigvis ikke å merke symptomer fra hepatitt da 30% får asymptomisk infeksjon. Transmisjonsraten fra inkulasjon med smittet blod er 10-30%, men dette er avhengig av mange faktorer som bla. viruskonsentrasjon.

 

Men Maggg, du har utifra de opplysninger oppgitt i tråden absolutt ingen mulighet for å ha blitt smittet med noen form for infeksiøs sykdom fra bruken av blodsukkerapperatet, så dette ville jeg lagt bak meg. Hvis dette er noe du tenker svært mye på, ville jeg snakket med en lege ang. henvisning til psykolog.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det du forteller tror heller ikke jeg at du er smittet, men det er vondt å gå rundt og bekymre seg. Jeg ville gått til legen og delt min bekymring og spurt om jeg kunne blitt testet for Hepatitt B. Så blir du kvitt denne bekymringen en gang for alle.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy