Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nattarbeid og Arbeidsmiljøloven


Charming

Recommended Posts

I Arbeidsmiljøloven står det at man ikke skal gjøre ting som ikke er nødvendig på natten.

På de fleste andre avdelinger o.l. jeg har vært på tidligere er det vel stort sett bare narkotikatelling som inngår som en fast rutine om natten. Der jeg jobber nå er det imidlertid en laaaaaang rekke med ting: rydde kjøkkenet, gå ned med søppel, gå ned med poser med skitne uniformer fra herre/damegarderoben, tømme kjøleskapet for brukte blodposer, sjekke om det trengs å bestilles matvarer for så å bestille disse på PC, bestille middag til dagen etter, bytte batterier i diverse ting ++.

 

Min kollega sa på min første nattevakt på denne avdelingen "Ja, det er litt å gjøre skjønner du! Du trodde kanskje ikke det var så mye?" og humret. Jeg for min del sa at jeg var forundret over at dette i det hele tatt var lov, noe jeg ikke trodde det var. Men fikk til svar at "Når skal det ellers bli gjort" siden man ikke rekker det på dagvaktene, og derfor ble det "nødvendig" på natten..

 

Noen tanker om dette? Jeg kan ikke fatte og begripe at dette er greit jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv jobbet 10 år på natt og har vært gjennom den diskusjonen.

Det handler nok mye om tolkning av loven, og det er ofte litt ulikt fra de som faktisk jobber natt og de som er ledere.

Jeg vet ikke om det strengt tatt er prøvd noen ganger å få en faglig vurdering av loven om dispensasjon for nattarbeid.

men det kunne jo vært interessant........................................

 

Loven gir tillatelse til nattarbeid når det er ting som ikke kan gjøres på dag, men innebærer det at man også kan pålegges andre ting fordi man allerede er på jobb ?

Burde vært avklart juridisk den der. Og det tror jeg faktisk ikke at det er.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy