Jump to content
Sykepleiediskusjon

Spørsmål fra en nervøs kommende sykepleiestudent


Wench

Recommended Posts

Hei :) Nå til høsten skal jeg begynne på sykepleie på Levanger (HINT), og jeg både gruer og gleder meg. Jeg er en litt sjenert type, og er redd dette kan komme iveien for studiet? Må man være utadvent for å bli sykepleier? Eller er det noe jeg kommer til å "lære" i løpet av 3 år? Er ikke den mest høylytte typen da, for å si det slik. Er også nervøs for at studiet er veldig krevende. Jeg gikk noen måneder på universitetet i fjor (et studie jeg ikke hadde interesse for i utgangspunktet), og når vi fikk en oppgave som måtte skrives, ga jeg opp. Det var jo så utrolig mye vanskeligere enn vgs.. I tillegg hadde jeg ikke fått noen særlig venner, så jeg hadde heller ingen å samarbeide med. Er rett og slett redd for at jeg er for dum før høyere utdanning, som igjen høres dumt ut. Noen oppmuntrende ord? :)

 

Skal som sagt begynne på HINT, og jeg har hørt at all undervisning der er obligatorisk (ikke bare praksis og timene der man lærer å sette sprøyter etc). Føler det kan bli et problem for meg, da jeg sliter med migrene. Får jeg migrene, er det mye bedre for meg å sove inne på et kaldt, mørkt rom, og sette meg ned å lese etterpå. Får jeg det i løpet av skoledagen, og ikke kan dra hjem, kommer jeg ikke til å få med meg noe foreleserne sier, og jeg kommer til å være helt ødelagt når jeg kommer hjem.. Så jeg håper det ryktet ikke er sant :)

 

Over til noen litt mer positive spørsmål. For jeg gleder meg jo også, og synes pensum virker interessant! Hvordan er miljøet på sykepleieutdanninga på HINT? Er vi delt opp i mindre "klasser"? Er det noen form for fadderuke, og er det undervisning samtidig som den pågår? Noen andre som skal begynne på HINT?

 

Takk for svar :) Og beklager for et rotete innlegg!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :)

Nå er det lenge siden jeg var student, men jeg kan svare på noe.

Det er ikke slik at kun utadvente personer blir gode sykepleiere, du vil nok også utvikle deg i forhold til dette i løpet av studietiden.

Selv om undervisningen er obligatorisk betyr det vanligvis ikke at man må ha et fremmøte på 100%, men hvor mange prosent du må møte opp vet jeg ikke.

Det er fryktelig tungt å lese fag som ikke interesserer en. Så selv om du ga opp på universitetet, betyr ikke at du ikke kan studere sykepleie. Er man interessert går det mye lettere.

Jeg tror dette kommer til å gå bra :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! :) Jeg begynner på mitt 3.år på sykepleierutdanninga på HiNT nå i august, så tenkte jeg kunne svare på noen av spørsmålene dine. All undervisning er obligatorisk, men hvis man har en gyldig grunn (f.eks migreneanfall) sender man mail til kullansvarlig og sier i fra, slik at dette blir registrert som gyldig fravær. Det kan også være lurt å nevne at du har migrene under samtalen man har med kullansvarlig i begynnelsen av første semester. Vårt kull er delt opp i fire klasser, så jeg regner med det blir slik for dere også. En del av undervisningen er felles for hele kullet, mens noe er klassevis (typisk øvingsrom). Så lenge man har interesse for faget går alt mye enklere, og du har værtfall valgt et veldig interessant og morsomt studie! Ønsker deg lykke til med studiestart om et par uker, bare spørr hvis det er noe mer du lurer på! :)

Link to comment
Share on other sites

Og ja, de to første ukene etter dere starter er fadderuker, med mye forskjellig på programmet! :D Det er en veldig fin anledning til å bli kjent med medstudentene dine, så jeg anbefaler deg å delta :) Bare husk at det er skole disse ukene i tillegg, så det gjelder å klare å ha igjen litt energi til forelesningene også :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal begynne på HINT nå til høsten. Skal ikke gå sykepleierutdanning men førskolelærerutdanning :)

Er også VELDIG spent på hvordan dette blir. Har også hørt masse forskjellig både ang obligatorisk undervisning og ikke.

 

Har hørd at fravær ikke blir tatt, og at ikke alt er obligatorisk, men kan også bare være rykter dette. Blir 3 spennende år (om jeg holder ut) begynner å bli litt skolelei.

Hvor kommer du fra? Er du gammel? :)

 

Rikke

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar dere :) Kanskje hvis jeg ordner med noe skriv fra legen, jeg kan vise til hvis det blir krise.. Hvor mye vanlig fravær kan man ha, og hvor mye gyldig fravær kan man ha? Stresser fælt med dette , huff.

 

 

Hei, Rikke. Kommer opprinnelig fra et lite sted 1 time sør for Trondheim, men har bodd i Trondheim de siste 3 årene. Jeg er 20 år. Hva med deg? :) Dette blir spennende! har hatt 1 års pause fra skole, så lurer på hvordan det blir å komme i gang igjen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy