Jump to content
Sykepleiediskusjon

pedagogisk sykepleieplan og teoretiker!!


ramonama

Recommended Posts

hei hå!

 

Sitter og skriver en ped.sykepleieplan for min sykehjemspraksis som jeg nå har. Sliter litt med å velge sykepleieteoriker!

Det står nevnt i oppgaven:

 

"Som sykepleiere møter vi mennesker som av ulike grunner ikke greier å ivareta sine

grunnleggende behov. Studenten følger en pasient i en gitt tidsperiode og sykepleieprosessen

benyttes som metode. Studenten samler data om pasienten, identifiserer behov, fastsetter mål,

iverksetter sykepleiehandlinger og evaluerer handlingene, om mulig i samarbeid med pasient

og pårørende. Sykepleieprosessens mellommenneskelige aspekter benyttes for å sikre en

helhetlig sykepleie hvor målet er å finne fram til pasientens individuelle behov".

 

Jeg tenker travelbee når jeg hører om det mellommenneskelige aspekter, og lurer på om det er det de vil ha. Men når det står om grunnleggende behov, er jeg mere inn på Henderson.

 

Hva tror dere?? kan jeg fritt velge, eller er det noen dere mener jeg bør velge med tanke på oppgaveteksten?

Link to comment
Share on other sites

Hei ramonama :)

 

Jeg tror du er inne på noe når du nevner Virginia Henderson, men også Travelbee. Jeg vill hatt med begge to jeg, for de har jo hver sin teori som du kan bruke i oppgaven. Det er jo ikke noen som er rett eller galt når det gjelder teoretikere, du hanviser jo bare til dere teori ^_^

 

Og jeg mener at du skal kunne velge fritt. At du tar med flere viser at du har tenkt på flere, og det er bare en fordel. Alle teorier har sine gode og dårlige sider. Hvilken teoretiker er det din skole bruker? Du kan regne med at de forventer at du i alle fall nevner den som skolen har sett ut som "sin" teoretiker.

 

Lykke til med oppgaven :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg ville jeg nok valgt Henderson, men samtidig også begrunnet hvorfor du har valgt henne. På den måten kan du si noe kort om at du vurderte Travelbee og hvorfor du vurderte henne, og også hvorfor du valgte Henderson fremfor Travelbee (og evt. Orem). Tror det er et pluss at du kommer med en slik begrunnelse ^_^

 

Å ta med to teoretikere i en oppgave har jeg aldri vært borti og jeg innbiller meg at det kan bli vanskelig og til tider gir de kanskje motstridende meninger.

 

Lykke til med oppgaven! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy