Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvorfor sykepleie?


Guest Malin K. Egeland

Recommended Posts

Guest Malin K. Egeland

Jeg er en førsteårsstudent på UiS som jobber med min eksamensoppgave i filosofi og etikk (exphil).

 

Jeg har i oppgaven flere spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på fra dere sykepleiere.

Jeg selv har aldri jobbet med faget så vanskelig for meg å synse om dette.

 

Ønsker flest mulig svar, korte eller lange, like eller ulike, alt hjelper!

 

 

1. Hvorfor ville du bli en sykepleier?

 

 

2. Hva gjør at du trives/mistrives i jobben som sykepleier?

 

3. Hvordan mener du at du skal være en god sykepleier? Hva er en god sykepleier for deg?

 

4. Vil du definere sykepleiere som "helter" - hvorfor? hvorfor ikke?

 

 

 

Dette er spørsmål jeg gjerne vil reflektere rundt i min eksamensoppgave. Selve oppgaven er følgende (for de som er intressert):

 

I utøvelse av sykepleie må enhver sykepleier forholde seg til relasjonen til pasienter og hvordan en best kan møte den enkelte som et unikt menneske. Hva vil det si å handle som en sykepleier? Er sykepleiere nødvenigvis gode mennesker?

 

Har dere knakende gode ideer eller andre inspill, er det bare å skyte løs. Jeg er i begynnelsen av skrivefasen, så alt tas i mot!

Link to comment
Share on other sites

Jeg får prøve å svare på dette og tar utgangspunkt fra da jeg jobbet på sykehus og hadde direkte pasientkontakt. :)

 

1. Hvorfor ville du bli en sykepleier?

Vet ikke helt, men jeg hadde vel lyst til å hjelpe syke mennesker og syntes sykepleie så interessant ut.

 

 

2. Hva gjør at du trives/mistrives i jobben som sykepleier?

 

Trivdes veldig godt når jeg følte jeg gjorde en god jobb, gjorde det lille ekstra for pasienten, når jeg lindret smerte, klarte å dempe angst, var tilstede hos pasienten, i vare tok pårørende, den gode samtalen osv.

Har vel aldri mistrives, men på dager der jeg følte jeg egentlig bare drev med brannslukking, hvor jeg bare rakk å gjøre det mest prekære, hvor jeg ikke rakk å snakke så mye med pasientene osv, da lurte man jo av og til på hvorfor man hadde en slik jobb.

 

3. Hvordan mener du at du skal være en god sykepleier? Hva er en god sykepleier for deg?

En god sykepleier har mye kunnskap, er nærværende, ser pasientens behov og er tilstede selv om situasjonen er vanskelig. Hun/han ser også sine begrensninger og søker hjelp hos kolleger når det er nødvendig. Men det tror jeg har med faglig trygghet å gjøre, at man ikke er redd for si at man ikke vet alt.

 

4. Vil du definere sykepleiere som "helter" - hvorfor? hvorfor ikke? Nei, sykepleiere er ingen helter. Vi står oppe i liv og død, har mye ansvar, men helter er vi ikke. Mange andre yrkesgrupper som er vel så mye eller mer helter enn sykepleiere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy