Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvorfor sykepleie?


Guest Malin K. Egeland

Recommended Posts

Guest Malin K. Egeland

Jeg er en førsteårsstudent på UiS som jobber med min eksamensoppgave i filosofi og etikk (exphil).

 

Jeg har i oppgaven flere spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på fra dere sykepleiere.

Jeg selv har aldri jobbet med faget så vanskelig for meg å synse om dette.

 

Ønsker flest mulig svar, korte eller lange, like eller ulike, alt hjelper!

 

 

1. Hvorfor ville du bli en sykepleier?

 

 

2. Hva gjør at du trives/mistrives i jobben som sykepleier?

 

3. Hvordan mener du at du skal være en god sykepleier? Hva er en god sykepleier for deg?

 

4. Vil du definere sykepleiere som "helter" - hvorfor? hvorfor ikke?

 

 

 

Dette er spørsmål jeg gjerne vil reflektere rundt i min eksamensoppgave. Selve oppgaven er følgende (for de som er intressert):

 

I utøvelse av sykepleie må enhver sykepleier forholde seg til relasjonen til pasienter og hvordan en best kan møte den enkelte som et unikt menneske. Hva vil det si å handle som en sykepleier? Er sykepleiere nødvenigvis gode mennesker?

 

Har dere knakende gode ideer eller andre inspill, er det bare å skyte løs. Jeg er i begynnelsen av skrivefasen, så alt tas i mot!

Link to comment
Share on other sites

Jeg får prøve å svare på dette og tar utgangspunkt fra da jeg jobbet på sykehus og hadde direkte pasientkontakt. :)

 

1. Hvorfor ville du bli en sykepleier?

Vet ikke helt, men jeg hadde vel lyst til å hjelpe syke mennesker og syntes sykepleie så interessant ut.

 

 

2. Hva gjør at du trives/mistrives i jobben som sykepleier?

 

Trivdes veldig godt når jeg følte jeg gjorde en god jobb, gjorde det lille ekstra for pasienten, når jeg lindret smerte, klarte å dempe angst, var tilstede hos pasienten, i vare tok pårørende, den gode samtalen osv.