Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleierne på legesentrene er savnet


Cathrine

Recommended Posts

Er sykepleierne forsvunnet fra legesentrene?

Vi er i hvert fall savnet. Lederen for mental helse Stovner vil ha oss tilbake,jeg kopierer det hun skriver:

Savner sykepleierne på legesentrene

Publisert 4. september - 181 visningerInnlegg

Legesentrene som er førstelinjetjenesten bør ha et Drop-in tilbud for folk i akutt krise

 

SAVNER SYKEPLEIERNE PÅ LEGESENTRENE

Mange med meg savner Olaug, Kari og Anne som jobbet i mange år på Haugenstua legesenter. Sykepleierne med den lune varmen og omsorgen. I 2001 forsvant sykepleierne fra legesentrene da disse ble privatisert. Inn kom helsesekretærene og legesekretærene da de ble billigere i drift enn sykepleierne.

Som mangeårig bruker av Haugenstua Legesenter husker jeg sykepleierne som gode omsorgspersoner for pasientene og gode hjelpere for legene. Blodtrykkskontroller, blodprøver, livsstilsveiledning, samtaler om sorger og gleder, samt diverse kontorarbeid var oppgaver de utførte med glans. De var mor i huset og alltid tilgjengelig. I 1996 da jeg mistet min far droppet jeg rett inn til sykepleier som tok seg god tid til trøst og samtale. I dag har vi ikke den muligheten, for legenes tid er bundet til pasientavtaler og helsesekretærene er opptatt med telefoner og laboratoriearbeid.

Mental Helse Stovner mener at legesentrene bør ha et Drop-in tilbud som kan yte rask og menneskelig omsorg ved akutte behov. Det kan for eksempel dreie seg om vold i familien og andre kriselignende situasjoner. Dette kan langt på vei avlaste andrelinjetjenesten i psykisk helsevern. Derfor ønsker vi sykepleierne el. andre omsorgspersoner tilbake til legesentrene.

Gunn Pound

Leder Mental Helse Stovner

http://www.verdideba...35/#post_305835

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy