Guest ABC Posted September 20, 2012 Report Share Posted September 20, 2012 Er der noen som kan forklare meg hva er sammenheng mellom Epilepsi og hyponatremi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted September 21, 2012 Report Share Posted September 21, 2012 Jeg vet ikke om noen direkte sammenheng mellom hyponatremi og epilepsi, men hyponatremi kan gi kramper, det var kanskje det du tenkte på? Nå søkte jeg opp og så at blant annet et antiepileptika (oksakarbamazepin) kan gi hyponatremi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ABC Posted September 21, 2012 Report Share Posted September 21, 2012 Jeg vet ikke helt men vi har en pasient, når han får epilepsianfall gis det stesolid rektalvæske og infusjon av Nacl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
santi Posted September 30, 2012 Report Share Posted September 30, 2012 Får han NaCl for å unngå å bli dehydrert da? Fordi man vet av erfaring at det blir verre om han blir det? Eller at epilepsianfallene ofte utløses av dehydrering? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nangijala Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 Hyponatremi kan gi krampeanfall, men det gir ikke en epilepsidiagnose. Får vi inn en pasient med krampeanfall og det vises via blodprøver at han er lav i natrium, henger vi opp nacl som skal gå inn sakte, evt bytter legemidler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.