Jump to content
Sykepleiediskusjon

hjelp til bacheloroppgave


koda

Recommended Posts

Hei

 

Jeg hadde tidligere tenkt til å skrive om trykksår,men har nå ombestemt meg :)

 

Har istedet lyst til å skrive om diabetes og eldre. Når jeg var i praksis i hjemmesykepleien var det utrolig mange eldre som hadde diabetes og som brukte insulin. Mange hadde lite eller ingen informasjon om diabetes,og blodsukkeret svingte fra høyt til lavt.

 

Derfor tenkte jeg at jeg kunne skrive om hvordan sykepleiere som jobber i hjemmesykepleien kan hjelpe eldre med å mestre sin diabetes.

 

Mange av de eldre hadde ikke hatt diabetes lenge, noen et halvt år bare og noen i over 1 år.

 

Men så har jeg glemt om det var diabetes type 1 eller 2 de hadde. Men det må vel ha vært type 2? Men nesten alle brukte insulinsprøyter?

 

Og skal jeg ta med i oppgaven at de setter insulin selv,eller at vi gjør det?

 

Håper dere kan hjelpe meg med innspill og synspunkter angående dette temaet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei Koda ;)

 

Det var nok mest trolig type 2, men det er faktisk en del av de med type 2 som må bruke insulin, selv om de i utgangspunktet prodeserer noe insulin selv. Kjenner flere med type 2 som må bruke insulin, men da kun langtidsvirkende på morgen og kveld. Type 2 er litt vanskeligere å regulere enn type 1, da man liksom aldri vet hvor mye egenproduksjon det er av insulin. Dette kan jo være noe å ta med i oppgaven? Og det er faktisk enkelte typer av "lett brus" og andre ting for diabetikere som sender samme signal som sukker, og derfor starter insulinproduksjonen. Noe som ikke er gunstig, da de allerede har tatt insulin i form av sprøyter ;) Dette kan jo føre til føling.

 

Mye du kan skrive om ved eldre og diabetes, bl.a. egenkontroll, kosthold, aktivitet, evne og motivasjon for egenkontroll osv Noen eldre tenker sånn at det er ikke så farlig, jeg rekker ikke å utvikle senkomplikasjoner, mens andre igjen blir svært nøye, og kan i tillegg få angst for å få føling eller for høyt blodsukker, noe som igjen påvirker livskvaliteten i negativ retning..

 

Jeg skal også begynne på bacheloroppgave etter jul, men har ikke bestemt meg for tema enda :ph34r: Gleder meg til jeg kommer så langt at jeg skal starte, det blir spennende:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy