Jump to content
Sykepleiediskusjon

Refleksjonsnotat! trenger litt hjelp;)


ramonama

Recommended Posts

Har eksamen på mandag, hvor vi skal reflektere over 2-4 oppgaver som blir trekt ut. Sitter nå og øver meg på å skrive et refleksjonsnotat på en studieoppgave jeg harskrevet i min 1 praksis periode på sykehjem. Dette er en pedagogisk pleieplan. Pasienten min er dårlig til bens på grunn av ryggsmerter, og er også mye ensom på grunn av at hun ikke har noen pårørende. Jeg har brukt henderson som teoretiker.

 

Jeg står litt fast når jeg skal svare på dette: Begrunnelse for studieoppgavens betydning for deg i forhold til sykepleie som fag/yrke.

 

Hva vil dere tatt med i dette punktet? Håper det er noen som kan hjelpe, eller som har vært borti dette før! Setter pris på all hjelp jeg kan få:) Har også lest litt om refleksjonsnotat på dette forumet, men d hjalp ikke helt på dette spm.

Link to comment
Share on other sites

Se helt konkret på hva du kan ta med deg videre i yrket, som du har lært ved å skrive denne oppgaven. Det kan jo være f.eks:

- Hendersons grunnleggende behover: Skriv litt om hvorfor disse er like viktig for alle mennesker du kommer til å møte videre i yrket, og ikke bare for akkurat denne ene pasienten.

- Skriving av pleieplan: Dette vil du få nytte av også i det praktiske liv

- Selve pasienten: var det noe i samhandling med denne pasienten som du lærte, og kan ta med deg videre og anvende i samhandling med andre pasienter?

 

Dette var de forslagene jeg kom på i farta, håper det var litt til hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

F.eks :

Fag : Det er den første pleieplanen du har skrevet hvor du har integrert teori og praksis

Yrke: Første møte med sykehjem eller sykehus

 

Tror ikke du trenger å "dele det opp" i fag og yrke, men at de mener at du skal beskrive hvordan oppgaven kan være nyttig for deg senere, enten som fag når du studerer sykepleie, eller som yrke når du har kommet ut i arbeid...

Tok her bare og klippet ut akkurat dette avsnittet fra en refleksjon som jeg har skrevet selv, det kan kanskje være til hjelp å se hvordan andre har gjort det...? (Dette viser kun hvordan JEG har svart på spørsmålet, og det er mange andre måter å gjøre det på, det er ingenting som er rett eller galt! Refleksjonen er til en sykepleiefortelling skrevet i psykiatrisk praksis):

 

2. Studieoppgavens betydning for meg i forhold til sykepleie som fag/yrke

Jeg mener sykepleiefortelling er en god oppgave å skrive mens man gjennomfører praksisstudier i psykisk helsearbeid. Oppgaven har hjulpet meg til å bli bevisst mine egne tanker og holdninger, og jeg har fått reflektert over hvordan jeg reagerer i ulike situasjoner. Følelser er nødvendig for å kunne reflektere og være kritisk til egen praksis (Bie, 2007). Jeg ble godt kjent med pasienten gjennom praksis og arbeid med oppgaven. Samtidig lærte jeg nye ting om meg selv som jeg kan arbeide med, og ta med meg videre i mitt yrke som sykepleier.

Jeg har i etterkant snakket med overlegen på avdelingen og fordypet meg i litteratur. Jeg har lært mye om overgrepsofre, om hvordan de kommer seg gjennom opplevelsen, og hvilken behandling man anvender her i avdelingen. Dette kom til nytte allerede senere i praksisen da jeg møtte "Siri", en ny pasient som også var blitt utsatt for overgrep av et familiemedlem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy