Jump to content
Sykepleiediskusjon

veneport, skifting av nål


Guest nurse89

Recommended Posts

Guest nurse89

Har et spørmsål som jeg ønsker et raskt svar på :)

 

Jeg har arbeidshelg i hjemmesykepleien, og vi har en pasient som har veneport, og vi kobler opp ernæring hver kveld og kobler ned hver morgen. En gang i uken skifter vi nål i puten som ligger under huden. Jeg liker og ha en sykepleier/assistent sammen med meg under prosedyren da det er steril prosedyre og jeg ennå synes det er litt "rart" og stikke nålen i puten.

 

Da vi er få sykepleire der for tiden ble ikke dette gjort noen av de to dagene jeg var bort fra jobb, og da jeg kom på aftenvakt i dag var dette ikke blitt gort. Jeg fikk ikke gjort dette på denne aftenvakta, og når jeg nå er hjemme tenker jeg om det er uforsvarlig av meg å vente til mandag for å skifte eller om jeg skal prøve selv å stikke (har aftenvakt i morgen og dagvakt på søndag) da det egentlig handler om å stole på seg selv?

 

Er det noen som vet hva maksgrensa er for å skifte nålen i venepporten? Jeg vet at det skal skiftes 1 gang i uken, men er det veldig uforsvarlig om det ventes til mandag? Huden rundt er fin, og det går helt fint skylle gjennom.

 

Hilsen nyutdannet sykepleier :)

Link to comment
Share on other sites

Håper noen med mer erfaring i dette enn meg kan hjelpe deg, Men i følge prosedyrer på Helsebiblioteket bør den nok skiftes, der står det følgende:

 

 

" Hvor ofte skal nål og bandasje skiftes når veneporten er i bruk?

Anbefalinger Sterk Moderat Svak

Bytt nåler og bandasjer hver 7. dag når nålen er i bruk, med mindre det er indikasjoner for å bytte den oftere. X "

http://www.helsebibl...ing-av-veneport

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :) Takk for svar :) dagen etter jeg sendte denne meldingen var jeg på seinvakt, og jeg bestemte meg for å stole på meg selv og utføre prosedyren. Jeg har jo skiftet nål før, men med andre som er sammen og assisterer og jeg har da hatt "ekstra" øyner med meg.

 

Det gikk helt fint å utføre denne prosedyren alene på seinvakten på lørdag, så lenge jeg brukt god tid slik at jeg utførte det helt sterilt...gav meg en god mestringsfølelse etterpå :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy