Jump to content
Sykepleiediskusjon

omgangssyke


Guest magga

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er sykepleier og jobber i hjemmesykepleien. Jeg fikk omganssyken natt til i går. Ringte meg selvfølgelig syk fra jobb både i går og i dag. Oppkasten gav seg i går formiddag, men jeg hadde kvalme helt til i går kveld, samt verk i kroppen og slapp. I dag er jeg bedre, ikke noe særlig kvalm, men er fortsatt litt slapp siden jeg nesten ikke har spist og har nedsatt matlys,

 

Det jeg lurer på er om jeg kan dra på jobb i morgen, eller om det er fare for at jeg fortsatt er smittsom. Har jo hørt at det skal gå 48 timer etter siste symptom. Sise oppkast var jo i går formiddag..

Er det noen som kan gi med noen råd for hva som er riktig å gjøre? Ønsker jo å dra tilbake til jobb i morgen :)

 

Håper på svar =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skal bli hjemme, da vi må anta at du har fått en norovirusinfeksjon ut fra symptomene.

Det er jo litt forvirrende for noen steder står det 48 timer etter siste oppkast eller diare, mens andre steder står det to døgn etter symptomfrihet.

Det er jo ikke alle som kaster opp, men de er jo smittsomme likevel, og når man stopper å kaste opp kan vel også være litt tilfeldig. Så jeg tenker at så lenge man er syk bør man holde seg hjemme pluss to døgn til.

Jeg har sett at på amerikanske sider anbefaler man å være hjemme to til tre døgn,. Skal se om jeg finner det etterpå.

Saken er vel at man ikke er sikker på hvor lenge man er smittsom, at enkelte fortsetter å skille ut virus i flere uker, men man er usikker på hvor smittsomme de er. Derfot anbefaler de at man er ekstra nøye med håndhygienen i noen uker etter at man kommer tilbake på jobb

Ingen er jo tjent med at du går for tidlig på jobb, med tanke på at du risikerer å smitte både personalet og pasienter. Det er jo heller ikke en helt ufarlig sykdom for gamle og syke mennesker. Så bli hjemme er mitt råd, og god bedring :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er egentlig det jeg også tenker. Men jeg føler meg mye bedre i dag, det eneste er at jeg fortsatt har litt dårlig matlyst, så føler jo egentlig meg i form nok til å dra på jobb, men det er jo som du sier faren for smitte som er skummelt. Derfor har jeg sagt ifra at jeg ikke kommer på jobb i morgen heller. Men det jeg sliter litt med er dårlig samvittighet overfor å ikke dra på jobben, og at det er mye å gjøre for de andre som er på :/

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet hvordan det er, man får dårlig samvittighet når man er hjemme fra jobb og føler seg fin. Men husk du gjør dette for å forhindre smitte. Det er din plikt å prøve å forhindre at flere blir syke, og om du sprer dette viruset får dere i hvert fall mye å gjøre. Så bli hjemme med god samvittighet :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy