Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleiere som flytter nordover.


hightower

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hei!

Jeg går 3.klasse i Narvik (Nordland), og det eneste jeg vet om "nordjobbing", altså jobb i Finnmark med de skattefordeler og lønnstillegg det måtte medføre, er at du må bo der en viss tid (et år?) FØR skattefordelene begynner å bli gjeldende. Jeg er litt usikker på om dette har med skatteetaten å gjøre, gitt at du skatter til den kommunen du har bodd lengst av et skatteår i (dvs om du melder flytting til Alta i august, vil du fortsatt skatte til f.eks Oslo ut året).

 

Ellers er jeg litt frelst av de nordligste fylkene her i landet. Kommer opprinnelig fra Bekkestua i Bærum, og det å dra fra et sted med fryktelig mye skog til et sted med svære, flotte fjell som går rett ned i fjorden kan gjøre litt av hvert med en kropp. I Nordland får man dog ikke noe slikt som skattefradrag eller ekstralønn, og såvidt jeg vet, gjelder det samme for Troms.

 

Anbefaler på det varmeste å flytte litt over polarsirkelen, for hva det er verdt. Mørketida er "annerledes", i mangel av bedre ord, og midnattsol er temmelig fantastisk.

 

Mvh Arild.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Ex-Finnmarking

Det stemmer at man også får nedskriving av st.lån i nord-troms.

 

Jeg gjorde motsatt. Flytta fra Finnmark og til Oslo-området. Fant ut at nedskriving av studielån ikke var verdt det å bli i fylket. Trasige kommunikasjonsforhold, få videreutdanningsmuligheter (som ikke medfører å måtte være borte fra mann og barn i kortere eller lengere perioder), en vei ut, en vei inn. Dårlig vær. Lange og snørike vårer...snøen kan i verste fall bli liggende til ute i juni. Nei, da betaler jeg heller mer i studielån enn å bli nordpå. Og gjett om jeg trives, angrer overhodet ikke på at jeg dro.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at man også får nedskriving av st.lån i nord-troms.

 

Jeg gjorde motsatt. Flytta fra Finnmark og til Oslo-området. Fant ut at nedskriving av studielån ikke var verdt det å bli i fylket. Trasige kommunikasjonsforhold, få videreutdanningsmuligheter (som ikke medfører å måtte være borte fra mann og barn i kortere eller lengere perioder), en vei ut, en vei inn. Dårlig vær. Lange og snørike vårer...snøen kan i verste fall bli liggende til ute i juni. Nei, da betaler jeg heller mer i studielån enn å bli nordpå. Og gjett om jeg trives, angrer overhodet ikke på at jeg dro.

 

Ja, vi er forskjellige! Jeg flytta nordover for noen år siden - og nå kan ikke ti ville hester, høyere lønn, lavere lønn etc etc få meg sør igjen... Må ha naturen tett på, direkte nordlendinger rundt meg...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy