Jump to content
Sykepleiediskusjon

vekke eller ikke ?(sykehjem)


Guest Student-olga

Recommended Posts

Guest Student-olga

Jeg jobber ekstravakter på en skjermet enhet,og der som andre steder sliter de med økonomi,så de leier ikke inn mer personale. Nå mener noen av de at jeg skal vekke beboere og stelle et par på morgenen.Men det syns jeg slettes ikke er riktig.Dette er jo gamle folk som gjerne har vandret halve natten..og da de da endelig sover skal de vekkes??

 

Finnes det noe regler på slikt,sånn at jeg har noe å slå i bordet med??

Link to comment
Share on other sites

"Nattarbeid er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig." Arbeidsmiljøloven § 10 - 11 (2).

 

Å VEKKE demente beboere for stell FORDI de har for få folk på dagtid kommer ikke inn under NØDVENDIG nattarbeid !!!

 

Jeg har jobbet 10 år som nattvakt på sykehjem.

Var en dement oppe og vandret på morgensiden så kunne vi nok stelle og kle på dem om vi hadde tid til det, men å VEKKE dem fordi de ikke vil leie inn nok dagfolk hadde jeg blånektet på !

Link to comment
Share on other sites

Det er forresten sagt noe om å sørge for at pasienter følger normal døgnrytme også et sted.......husker ikke hvilken lov...... helsepersonellloven,kommunehelseloven,lov om sykehjem......e.l. ???

Link to comment
Share on other sites

Det er forresten sagt noe om å sørge for at pasienter følger normal døgnrytme også et sted.......husker ikke hvilken lov...... helsepersonellloven,kommunehelseloven,lov om sykehjem......e.l. ???

 

Står i forskriften om kvalitet i pleie og omsorgstjenesten ihvertfall, finnes på www.helsedir.no. Å vekke folk pga lav bemanning på dagtid er IKKE riktig i mine øyne. Man har kanskje andre ting som skal gjøres iløpet av dagen, men herregud.. Folk skal da ikke tvinges opp om morgenen. Det er snakk om samarbeid, prioriteringer, kvalitet og effektivitet, ikke å få gjort mest mulig på kortest mulig tid slik at man får mer tid til å sitte på ræva. Er flere på "mitt" sykehjem som er av den oppfatning at det bare er å "bryte" folk opp av senga, tragisk :s

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber nattevakter på sykehjem, og jeg NEKTER å vekke folk for å stelle dem.

Vi steller om det er noen som er våkne, som regel et par faste som er tidlig på'n, men å vekke noen gjør jeg ikke, da skal det HELT spesielle årasker til (at de har avtaler å rekke utenfor avdelingen etc).

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar,nei,de sparer og sparer..leier ikke inn folk ,helt håpløst. Nå er de 2 avd med 18 demente,og de nettene jeg har gått av har de bare vært _en_ på hver avd,og en som går i mellom. Helt på trynet!!

 

Men alikevel skal ikke de demente bli straffet med å vekkes fordi sykehjemmet sparer :s

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Gjest

si at en bruker på sykehjem ligger å sover klokken halv 09: 30. skal jeg da vekke å stelle han, eller skal jeg la han ligge ? tenker det er rett å la han ligge en stund til i forhold til at man skal ta hensyn til brukerens behov. hvis brukeren fortsatt sover 09:30 på morgenen, har han jo behov for det tenker jeg .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Guest Line

Hos oss er det fullstendig tabu å vekke noen som helst fordi vi er for lite folk neste dag. Sykehjemmet følger Lotte modellen, de skal stort sett bestemme sin egen hverdag. Det beste er å skrive avvik på sånt, kanskje. Problemene kommer ikke opp i lyset, når nattevakter tar opp folk. Noe helt annet er hvis noen beboere absolutt vil stå opp, de skal de jo få bestemme selv den veien også. Har ikke nattevakten tid, får de frokost og morgenkåpe og venter på dagvakten.. Når det er krise og helgebemanning utsetter vi heller dusjer, tar helgefordeling, så får dusjene deles utover kveld og neste dag. - forskrifter og lover stopper for at vi fortsetter "tradisjonen" med å riste i folk for å få de våkne nok så bemanningen ikke blir tynget av for mange stell.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy