Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleiestudenten min


Guest Guest_Pillarguri_*

Recommended Posts

Guest Guest_Pillarguri_*

Jeg er for første gang kontaktsykepleier.

 

Studenten min har jobbet i sykehjem før, og er veldig flink. Jeg tror hun kjeder seg litt, og det er da jeg tenker: hva slags oppgaver kan jeg sette henne til?

Hun har fått, satt insulin, Klexane, Morfin, samt vært med på å forberede disse.

Hun har fått trent på munnstell, vanlig personlig stell, stell av døende, sårstell, lagt oppi en dosett bare for å se hvordan vi gjør det, BT og puls, forflytningsteknikk, gi øyedråper osv.

I kveld skal vi ta for oss medisinene til primærpasienten hennes.

 

Kanskje dere har noen tips om hva annet lurt jeg kan "lære" henne?

 

Vanskelig dette syns jeg..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for første gang kontaktsykepleier.

 

Studenten min har jobbet i sykehjem før, og er veldig flink. Jeg tror hun kjeder seg litt, og det er da jeg tenker: hva slags oppgaver kan jeg sette henne til?

Hun har fått, satt insulin, Klexane, Morfin, samt vært med på å forberede disse.

Hun har fått trent på munnstell, vanlig personlig stell, stell av døende, sårstell, lagt oppi en dosett bare for å se hvordan vi gjør det, BT og puls, forflytningsteknikk, gi øyedråper osv.

I kveld skal vi ta for oss medisinene til primærpasienten hennes.

 

Kanskje dere har noen tips om hva annet lurt jeg kan "lære" henne?

 

Vanskelig dette syns jeg..

 

Til å være første året(?) ser det ut til at hun har fått gjort en del da. Gi henne en "vanskeligere" primærpasient? La henne ha ansvar for flere? Har hun brukt heis o.l? Utfordre henne litt på kunnskap om medisisiner, hvordan de virker og hva de virker på o.l. Øv på det kliniske blikket og spør henne masse så ho blir bevisst på hva hun ser, og hvorfor det er sånn.

Link to comment
Share on other sites

Ta utgangspunkt i læreplanen ;) Står jo der hva vi skal gjennom.. Når jeg var i sykehjemspraksis hadde vi en hel regle med ting vi burde være gjennom på de åtte ukene, og nytt hovedfokus for hver uke med mange ulike punkter. Iløpet av min sykehjemspraksis var jeg med på "vanlig" stell (inkl. tannstell), sårskift, satte intramuskulær og subcutan inj., tok blodprøver, la inn og sep. kateter, la opp medisin i dosett ukentlig fra andre uken i praksis, delte ut mye medisin (bestått medikamenteksamen er krav for å få gå ut i praksis ved min skole slik at vi så tidlig som mulig kan begynne med med.håndtering), observerte ernæring og aktivitet (også i forbindelse med eliminasjon)... ++++ Fikk være med på det meste som skjedde i avdelingen egentlig, og utførte prosedyrer under veiledning av sykepleier. Vær nøye på å reflektere etter læresituasjoner, ha henne til å begrunne de valgene hun tar, det kliniske blikket..

Link to comment
Share on other sites

Hva sier målplanen hennes da? Den skal jo være utgangspunktet for å finne læringsarenaer. ;) Hvis hun synes praksisen er for lett, bør hun forandre målplanen f.eks etter midtevaluering. Da kan hun sette større krav til seg selv. Men det bør være i samarbeid med deg, synes jeg. Det kan være lett for en student å "ta vann over hodet". Jeg tenker at det handler jo ikke bare om praktiske oppgaver heller. Hun bør fokusere på etikk, kommunikajon, lovverk ovs. i tillegg. Samtidig synes jeg det er viktig å klare å se hvordan systemet fungerer, hva er oppgavene når pasienten skrives inn, hva gjør dere når pasienten skal hjem (ved korttidsopphold). Det vil jo både være praktiske og administrative oppgaver her. Finnes det et tverrfaglig samabeid, hvem er de involverte parter? Å kunne få satt seg godt nok inn i sykepleieprosessen er viktig. Du kan stille krav til henne på den måten at f.eks ber henne om å argumentere faglig for sine handlinger og det hun sier. Du må observere hvordan hun er med pasientene i kontakten, ikke bare hva hun gjør praktisk. Kommuniserer hun bra? Er empatien der? Viser hun evne til å stille riktige spørsmål i forhold til hva hun vite? Medisiner er ikke bare å legge i dosett og dele ut fra den, i utgangspunktet skal man jo vite hva man gir til pasienten. Dette vet dere jo sikkert, men hun kan jo utfordres videre ved å gå inn på aktuelle medikamentgrupper å lese om disse.

Lykke til videre som kontaktsykepleier!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy