Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jeg vil gjerne høre DIN mening!


Vårin

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skriver bacheloroppgave om preoperativ faste ved elektiv kirurgi. Problemstillingen min omhandler i hovedsak hvorfor overordnede, kunnskapsbaserte retningslinjer for preoperativ faste ofte ikke følges.

 

"Tradisjonell faste fra midnatt er beskrevet i en mengde artikler og den generelle konsensusen er at det ikke finnes dokumentasjon for at dette er nødvendig. I de fleste land anbefales nå retningslinjer på linje med Norsk Anestetisk Forbunds anbefalinger, og denne praksisen har vist seg å redusere tørst, sult og nervøsitet. Preoperativ tilførsel av karbohydrater har også en klar angstdempende effekt og reduserer faren for postoperativ insulinresistens (Nygren, Soop & Thorell, 1998). Mange studier, deriblant Millar (2009), legger også vekt på fordelene ved intravenøs væskebehandling i det preoperative forløpet for å unngå dehydrering.

Fasterutiner bør være basert på evidensbasert teori og ikke tilfeldigheter. Crenshaw og Winslow (2002) anbefaler sykepleiere og leger til å samarbeide for å forsikre at fasterutinene er kongruente med overordnede retningslinjer og at pasienten forstår innholdet i dem".

 

Hvordan er det ved din avdeling? Faster "alle" fra 24.00 kvelden før? Er det god kommunikasjon mellom operasjonsavsnittet og sykepleiere ved posten mht utsettelse av operasjoner og preoperativ ernæring? Synes du kunnskap om emnet preoperativ faste er mangelfullt eller godt etablert og kunnskapsbasert der du jobber?

 

Setter stor pris på dine tanker om dette!

 

Mvh

 

Vårin

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jobber faster pasienten fra kl 24, men kan drikke frem til to timer før operasjonen. Da oppfordrer vi pasienten til å drikke sukkerholdig drikke. Om morgenen ringer vi til operasjonsstua og hører hvor lenge pasienten har lov til å drikke, siden de vet når pasienten blir hentet inn. Dersom det går for lang tid fra pasienten sluttet å drikke til han blir hentet til operasjon, så legger vi inn veneflon og henger opp glukose intravenøst.

Hos pasienter med diabetes blir det jo litt vanskeligere, de blir derfor oftest operert først, slik at de skal slippe å ligge i flere timer og vente, men to timers fasting etter drikke må jo de også ha.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jobber faster pasienten fra kl 24, men kan drikke frem til to timer før operasjonen. Da oppfordrer vi pasienten til å drikke sukkerholdig drikke. Om morgenen ringer vi til operasjonsstua og hører hvor lenge pasienten har lov til å drikke, siden de vet når pasienten blir hentet inn. Dersom det går for lang tid fra pasienten sluttet å drikke til han blir hentet til operasjon, så legger vi inn veneflon og henger opp glukose intravenøst.

Hos pasienter med diabetes blir det jo litt vanskeligere, de blir derfor oftest operert først, slik at de skal slippe å ligge i flere timer og vente, men to timers fasting etter drikke må jo de også ha.

 

 

Dette høres jo bra ut i forhold til der jeg jobber. Der fastes alle fra 2400, uansett. Ingen individuelle tiltak. Min far ble nylig operert og etter 2 dagers preoperativ faste satte jeg foten ned og krevde glukose i.v. Han fikk det etter mye om og men, men jeg satt igjen med følelsen av at han ikke hadde fått det om jeg ikke hadde sagt ifra. Altså -ingen klare rutiner på den posten og det kan bli skummelt når operasjoner utsettes...og utsettes igjen.

 

Takk for svar! Flere?

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo bra ut i forhold til der jeg jobber. Der fastes alle fra 2400, uansett. Ingen individuelle tiltak. Min far ble nylig operert og etter 2 dagers preoperativ faste satte jeg foten ned og krevde glukose i.v. Han fikk det etter mye om og men, men jeg satt igjen med følelsen av at han ikke hadde fått det om jeg ikke hadde sagt ifra. Altså -ingen klare rutiner på den posten og det kan bli skummelt når operasjoner utsettes...og utsettes igjen.

 

Takk for svar! Flere?

 

Var det noe spesielt som gjorde at han ikke kunne få glukose? I min praksis på kirurgisk fastet også alle fra 24.00, men fikk alltid glukose etter ca 1200 dagen etter om jeg husker riktig. Om operasjonen ble utsatt fikk de spise, så faste på nytt fra 24.00

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har aldri opplevd annet enn at pasienter som faster skal ha intravenøs væsketilførsel parallellt. Her skiller vi også mellom inngrep som gjøres før og etter lunsj, de som opereres før lunsj faster fra midnatt, de som opereres etter lunsj kan ofte få en lett, tidlig frokost.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Guest Jone Kvia Hansen

Hei

 

Vi har en datter med medfødt hjertefeil. Hun hadde siste operasjon da hun var 3 år (i 2003) og hadde en relativt vanlig postoperativ komplikasjon i form av væskedannelser i lungesekk og hjertepose. Vi har et søksmål gående mot Oslo universitetssykehus fordi hun fikk anfall med flere hjertestans etter narkose ved tapping av væske. Dette ledet videre til en hjerneskade. Vi prøver å dokumentere en årsaksammenheng i forhold til at hun flere ganger, inkludert den siste, måtte faste i over 17 timer. Grunnen til dette var at hun fastet fra kvelden før, skulle egentlig ha inngrepet morgenen etter, men kom ikke inn før ut på ettermiddagen.

 

Lurer på om du gjennom arbeidet med batchelor oppgaven kom over konkret informasjon i forhold til farer ved langvarig faste. Det dreier seg om væskebalanse og om mulig andre mangler. Vi har av sakkyndig fått dokumentert en sannsynlig proteinmangel og lurer også på om dette kan tilknyttes fasten.

 

Setter pris på om også andre har kommentarer.

 

Mvh

Jone

Link to comment
Share on other sites

Guest valerica

Hei

 

Vi har en datter med medfødt hjertefeil. Hun hadde siste operasjon da hun var 3 år (i 2003) og hadde en relativt vanlig postoperativ komplikasjon i form av væskedannelser i lungesekk og hjertepose. Vi har et søksmål gående mot Oslo universitetssykehus fordi hun fikk anfall med flere hjertestans etter narkose ved tapping av væske. Dette ledet videre til en hjerneskade. Vi prøver å dokumentere en årsaksammenheng i forhold til at hun flere ganger, inkludert den siste, måtte faste i over 17 timer. Grunnen til dette var at hun fastet fra kvelden før, skulle egentlig ha inngrepet morgenen etter, men kom ikke inn før ut på ettermiddagen.

 

Lurer på om du gjennom arbeidet med batchelor oppgaven kom over konkret informasjon i forhold til farer ved langvarig faste. Det dreier seg om væskebalanse og om mulig andre mangler. Vi har av sakkyndig fått dokumentert en sannsynlig proteinmangel og lurer også på om dette kan tilknyttes fasten.

 

Setter pris på om også andre har kommentarer.

 

Mvh

Jone

 

Hei,

 

 

Det finnes en rekke forskjellige typer hjertefeil.Etter operasjon vil ofte barnet faa normal helse.

jeg tror at dere finner svar paa preoperativ faste , i denne adressen

 

 

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1967107

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest Anna

Hei

 

Jeg har ligget på sykehuset (SUS) siden kl 17.30 i går (6.7.11) pga magesmerter . Jeg ble bedt om å faste fra kl 24.00 i tilfelle blindtarmoperasjon i dag. Kl 14.00 var det ennå ikke noen som hadde vært å undersøkt meg for å si om jeg måtte opreres eller bare måtte ta ultralyd. Det får finnes grenser for måten pasienter skal behandles på. Da kirurgen kom tok det ham ti minutter og avgjøre om det ble operasjon eller ei. Det ble det ikke og jeg fikk mat og drikke. Ærlig talt!!! Det burde vært regler for hvor lenge pasienter skal faste og slippe dette styret når det ikke er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy