Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bacheloroppgave om smerteproblematikk


pinkcow

Recommended Posts

Hei :rolleyes:

Lurte på om noen har en god problemstilling med tanke på smerteproblematikk i forhold til:

Sykepleierens holdninger til pasienter som blir behandlet med medisiner som kan skape avhengighet.

Eller en annen formulering ;)

Noen forslag??? :P

 

Jeg har tenkt til å skrive om det i bacheloroppgaven men har ikke funnet så mye stoff om sykepleierens holdninger til pasienter som blir avhengig (missbruker) av medisiner. hvordan sykepleier skal forholde seg til pasienten, også informere om bivirkninger o.l.

 

Håper noen kan komme med innspill :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, velkommen hit :rolleyes:

Jeg er ingen ekspert på oppgaver, men siden ingen andre har svart så prøver jeg meg.

Jeg synes Feline hadde en fin problemstilling i en annen tråd så jeg bruker den malen.

Da kan kanskje problemstillingen settes opp slik:

 

Sykepleie til pasienter som er blitt avhengig av medisiner. Hvilke utfordringer kan sykepleier møte?

 

Her kan du flette inn sykepleirens holdninger i oppgaven.

Må jo bare si at jeg synes du har valgt et viktig tema, for jeg har sett at det ikke alltid er like enkelt for de pasienter som er blitt avhengig av medikamenter.

Jeg vet ikke hvor du finner litteratur direkte om dette temaet. Men det er kanskje lettere å finne litt generelt om holdninger, rusmisbruk osv , som du kanskje kan bruke.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar ;)

Synes det er bra man har et forum der man kan diskutere, stille spørsmål og få veiledning innenfor sykepleien :lol:

 

Jeg har funnet ut at det ble et vanskelig tema å finne litteratur og derfor har jeg endret hva jeg skal skrive om.

 

Skal skrive om personer som har kroniske smerter. Skiftet tema til kroniske smerter fordi det finnes mer fagstoff og forskning på det temaet. samtidlig som det blir lettere å skrive en oppgave. Har snakket med veileder om det og hun anbefalte meg å bytte til kroniske smerter.

 

Noen som vet hvor jeg kan finne litteratur om kroniske smerter?

eller har en ide om hvilken problemstilling jeg kan ha?

 

Håper på svar :D

Link to comment
Share on other sites

"Hvordan jan sykepleier bidra til at pasienter med kroniske smerter føler seg forstått og respektert?"

 

"Hvordan er det å leve med kroniske smerter, og hvordan gi best mulig sykepleie til denne pasientgruppen?"

 

Litteratur vet jeg ikke så mye om, men det finnes sikkert noe i skolens databaser- og sikkert mange kilder på nettet. Må bare søke og søke.. Sykdomslærebæøene, sykepleien.no osv

 

Lykke til med oppgaven! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hei!

Et lite tips til deg! Du burde spesifisere kroniske smerter. Det er et kjempestort område, det finnes mange ulike former for kroniske smerter.

Hva du velger bestemmer du selv, men pass på at oppgaven ikke blir for vid, da har du ikke plass til å gå i dybden på temaet.

Se på biblioteket på skolen eller der du bor, er mye litteratur på kronisk smerte. Også i databasene finner du mange artikler.

Håper det var et tips du kan ta med videre.

Link to comment
Share on other sites

Heia ;)

Jeg har to problemstillinger som er aktuelle:

Hvordan kan sykepleier bidra til at pasienter med kroniske smerter føler seg forstått og respektert?

Hvordan er det å leve med kroniske smerter, og hvordan gi best mulig sykepleie til denne pasientgruppen?"

 

Jeg har så vidt begynt på oppgaven og skal på veiledning i morgen, så da får vi se hva som skjer ;)

Hvis du har noen tips eller har skrevet om temaet selv har du kanskje noen innspill :rolleyes:

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Heia ;)

Jeg har to problemstillinger som er aktuelle:

Hvordan kan sykepleier bidra til at pasienter med kroniske smerter føler seg forstått og respektert?

Hvordan er det å leve med kroniske smerter, og hvordan gi best mulig sykepleie til denne pasientgruppen?"

 

Jeg har så vidt begynt på oppgaven og skal på veiledning i morgen, så da får vi se hva som skjer ;)

Hvis du har noen tips eller har skrevet om temaet selv har du kanskje noen innspill :rolleyes:

 

Takk for svar!

 

Jeg tror at akkurat den "hvordan er det å leve med kroniske smerter" blir litt for mye fokusert på pasientens opplevelse, og for lite på hva sykepleierens rolle er... Jeg ville nok heller tatt med kun siste del av den problemstillingen slik: "Hvordan gi best mulig sykepleie til pasienter med kroniske smerter?"

Eventuelt kan du flette de to problemstillingene sammen til noe slikt som: "Hvordan gi best mulig sykepleie til pasienter med kroniske smerter, og bidra til at de føler seg forstått og respektert?"

Husk å konkretisere problemstillingen slik at oppgaven ikke blir for vid!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at akkurat den "hvordan er det å leve med kroniske smerter" blir litt for mye fokusert på pasientens opplevelse, og for lite på hva sykepleierens rolle er... Jeg ville nok heller tatt med kun siste del av den problemstillingen slik: "Hvordan gi best mulig sykepleie til pasienter med kroniske smerter?"

Eventuelt kan du flette de to problemstillingene sammen til noe slikt som: "Hvordan gi best mulig sykepleie til pasienter med kroniske smerter, og bidra til at de føler seg forstått og respektert?"

Husk å konkretisere problemstillingen slik at oppgaven ikke blir for vid!

 

Jeg tror kanskje at jeg hadde kuttet ut ordene "best mulig"....det holder egentlig å skrive: Hvordan gi sykepleie til pasient med kroniske smerter, slik at pasienten får opplevelsen av forståelse og respekt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kanskje at jeg hadde kuttet ut ordene "best mulig"....det holder egentlig å skrive: Hvordan gi sykepleie til pasient med kroniske smerter, slik at pasienten får opplevelsen av forståelse og respekt?

 

Ja det er jeg enig i, ellers får du en stor jobb med å definere hva som er "best mulig"...

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for hjelpen ;)

Jeg er glad for at dere kommer med innspill, slik at jeg ser ulike måter å legge opp oppgaven min på ;) Har ikke tenkt så mye på hvordan jeg skal legge opp oppgaven enda, men skal skrive: definisjonen av smerte, forskjellen på¨akutt og kronisk smerte, smertelindring, medikamentell og ikk- medikamentell behandling... Videre tenker jeg å skrive om sykepleierens oppgave i behandlingen...

Er det noen som har forslag til hva annet jeg kan ha med? :rolleyes:

Skal på veiledning i dag og da blir mest sansynlig problemstillingen bestemt :rolleyes:

Dere får høre hvilken problemstilling jeg har valgt :rolleyes:

 

Ha en fortsatt fin dag ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for hjelpen :)

Jeg er glad for at dere kommer med innspill, slik at jeg ser ulike måter å legge opp oppgaven min på :rolleyes: Har ikke tenkt så mye på hvordan jeg skal legge opp oppgaven enda, men skal skrive: definisjonen av smerte, forskjellen på¨akutt og kronisk smerte, smertelindring, medikamentell og ikk- medikamentell behandling... Videre tenker jeg å skrive om sykepleierens oppgave i behandlingen...

Er det noen som har forslag til hva annet jeg kan ha med? :rolleyes:

Skal på veiledning i dag og da blir mest sansynlig problemstillingen bestemt :rolleyes:

Dere får høre hvilken problemstilling jeg har valgt :rolleyes:

 

Ha en fortsatt fin dag ;)

 

Hei igjen!

Det er flott at du allerede har tenkt ut hva du skal ha i oppgaven din, men du må nok velge ut hva/hvilke områder du ønsker å fordype i oppgaven. Det du nevner du ønsker å ta med er alle relevante ting, men det blir for mye i fht oppgaven. Du må velge noen felt som du kan gå mer i dybden av, i stedetfor å skrive litt om "alt.

Jeg skrev selv oppgave om postoperativ smertelindring til rusmisbruker, og hvilke utfordringer vi som sykepleiere kan møte....et veldig spennende fagfelt.! Du finner mye interessant lesestoff både på nett/bøker...finn artikler skrevet av Margo McCaffery - en sykepleier som har skrevet mye om smertelindring:-)

 

Lykke til !!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

Synes det er bra man har et forum der man kan diskutere, stille spørsmål og få veiledning innenfor sykepleien :rolleyes:

 

Jeg har funnet ut at det ble et vanskelig tema å finne litteratur og derfor har jeg endret hva jeg skal skrive om.

 

Skal skrive om personer som har kroniske smerter. Skiftet tema til kroniske smerter fordi det finnes mer fagstoff og forskning på det temaet. samtidlig som det blir lettere å skrive en oppgave. Har snakket med veileder om det og hun anbefalte meg å bytte til kroniske smerter.

 

Noen som vet hvor jeg kan finne litteratur om kroniske smerter?

eller har en ide om hvilken problemstilling jeg kan ha?

 

Håper på svar :rolleyes:

Hva vil du skrive om i forhold til kroniske smerter da? - Hvilken pasientgruppe, og hvor befinner de seg? Er de på sykehus, eller er de hjemmeboende, på sykehjem, eller hva? Hvilken type smerter er det de har?

 

Jeg skrev om kroniske smerter og omsorg. Hvordan spl. gjennom omsorg kunne hjelpe pas. å mestre smertene sine på en slik måte at de fikk god livskvalitet. Fant alt for mye stoff egentlig, jeg hadde problemer med å begrense meg, for det var så mye bra.

Du kan jo vinkle det på mange måter, alt etter hva du synes er viktig i denne sammenheng.

 

-smertelindring

-kommunikasjon

-mestring

 

 

Jeg vil råde deg til å gjøre det så konkret som mulig. :rolleyes:

 

Hvis du vil skrive om omsorg, så er Benner og Wrubel teoretikere å sjekke ut :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Har nå funnet min problemstilling:

 

Hvordan kan sykepleier bidra til at pasienter mestrer å leve med kroniske smerter?

Jeg skal skrive om sykepleie til pasienter med kronisk smerte og hvordan sykepleier kan hjelpe pasienter til å mestre livssituasjonen. Oppgaven skal gi meg innbikk og kunnskap om hvordan sykepleier kan hjelpe pasienten til å mestre smertene.

:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy