Jump to content
Sykepleiediskusjon

Heltid eller deltid??


Mina

Recommended Posts

Hei

 

Skal søke på sykepleierstudiet til høsten, etter 10 år som helsesekretær er jeg klar for noe nytt. Men jeg er så i tvil om jeg skal velge heltid eller deltid? Har mann, 2 barn, hus og gjeld. Så er avhengig av å ha litt inntekt. Jeg kan jobbe der jeg er nå så mye og lite jeg ønsker. Hadde tenkt å jobbe der 50% når det ikke er skole eller praksis.

 

Ønsker helst å ta heltid, men pga. inntekt vet jeg ikke om det lar seg gjøre. Er det mye obligatorisk på heltidstudiet. MÅ man være der hver dag? (er jo sikkert forskjell fra skoler) Jeg skal evnt. ta heltid på høgskolen i Vestfold eller deltid på høgskolen i Telemark.

 

Er det mulig å ha en 50% stilling på dagtid samtidig med heltidsutdanning? eller hva anbefaler dere i min situasjon??

 

 

Håper på mange svar!! ;)

Link to comment
Share on other sites

50% på dagtid sammen med heltid er nok umulig. Går du heltid er det hovedsaklig helger man har mulighet til å jobbe, pluss noen kvelder innimellom. Det varierer jo hvor mye obligatorisk det er, men uansett om det ikke er obligatorisk så er det nyttig å være på forelesninger..

Link to comment
Share on other sites

Heisan!

Jeg begynte som deltidsstudent i 2005. Jeg hadde som deg, mann og to barn (har fortsatt, he, he)..Jeg ønsket også å jobbe litt i tillegg som hjelpepleier. (er også helsesekretær i tillegg) Det viste seg etter kort tid at jeg angret på deltidsstudiet. Det var lagt opp til moduler på skolen og da var det heltidsstudier. Deretter hadde man moduler fri, i denne perioden kunne man fint jobbe. Min skole praktiserte deltidsstudie over 5 år. 2 år i første klasse, 2 år i andre klasse og fulltidsstudie i 3 klasse.

 

Grunnen til at jeg etter kort tid angret på deltidsstudiet var at jeg syntes det var for lange friperioder fra skole og studenttilværelse. Man trenger en viss kontinuitet i det man lærer for å kunne huske det man skal lære.

 

På vår skole (i Bergen) må man fullføre 1.klasse på deltid (som går over 2 år), før man kan søke seg over på fulltidsstudiet. Dette gjorde jeg fra 2.klasse, og angret ikke et sekund!! Vel var det mer krevende, uten særlig pusterom, men jammen gikk siste to full fart!!

Vedr. økonomi så kommer man jo ett eller to år raskere ut i jobb og kan kompensere for tapt arbeidsinntekt:-)

 

Dersom du har anledning, anbefaler jeg deg virkelig å vurdere fulltidsstudie. Du blir også mer inkludert som student...Deltidsgjengen kan lett bli en egen gruppe....

 

Å jobbe noe særlig utenom sykepleien, og i tillegg ha familie, kan være krevende...men alt går når man er innstilt på det....

 

Nå er jeg ferdig utdannet (våren 2009) og alt er fryd og gammen!!

 

Dette klarer du! Ønsker deg masse lykke til med studiet!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest michelle
Hei

 

Skal søke på sykepleierstudiet til høsten, etter 10 år som helsesekretær er jeg klar for noe nytt. Men jeg er så i tvil om jeg skal velge heltid eller deltid? Har mann, 2 barn, hus og gjeld. Så er avhengig av å ha litt inntekt. Jeg kan jobbe der jeg er nå så mye og lite jeg ønsker. Hadde tenkt å jobbe der 50% når det ikke er skole eller praksis.

 

Ønsker helst å ta heltid, men pga. inntekt vet jeg ikke om det lar seg gjøre. Er det mye obligatorisk på heltidstudiet. MÅ man være der hver dag? (er jo sikkert forskjell fra skoler) Jeg skal evnt. ta heltid på høgskolen i Vestfold eller deltid på høgskolen i Telemark.

 

Er det mulig å ha en 50% stilling på dagtid samtidig med heltidsutdanning? eller hva anbefaler dere i min situasjon??

 

 

Håper på mange svar!! :)

 

Hei, jeg går første året på deltid nå (av 4år) . JEg valgte deltid fordi jeg har kjøpt meg leilighet og trengte å jobbe mer ved siden av da jeg hørte at heltidstudiet var veldig hardt og inntensivt.. Vi har skole ca 2-3 dager iuka, kun 2,3,4 timer om dagen, trives veldig med det. Men praksisen var hard, den må vi ta på heltid gjennom 8 uker, det var da ENORMT slitsomt å jobbe kvelder i tillegg på min vanlige jobb.

Tror det faktisk kan bli mye for deg med heltid i og med at du har barn osv. Jeg tror i alle fall jeg hadde slitt, har flere venninder på heltidstudiet og som rett og slett har sagt opp jobb fordi det ble for mye.

 

Lykke til med valget:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy