Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleierstudie


Guest usikker

Recommended Posts

Jeg går nå siste året på videregående, og har tenkt til å gå sykepleier videre.

I år går jeg påbygging til generell studiekompetanse, siden jeg har valgt yrkesfag tidligere

Men så var det noen som sa at jeg måtte ha kjemi, biologi og matte for å bli sykepleier, siden man drev så mye med medisiner.. :huh: Men jeg trodde, mener jeg har lest det ett sted, at det bare er leger som trenger det. For å bli sykepleier, så trengte man bare generell studeikompetanse! :unsure:

 

Hvordan er sykepleierstudiene egentlig? Er det mye stress / vanskelig?

Noen som vet hva snittet ligger på for å komme inn?

 

Takk for alle svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger kun generell studiekompetanse, ja :unsure:

 

Hvordan utdanning er lagt opp varierer litt fra høgskole til høgskole, men alle har jo en rammeplan å følge. Det er mye å lese, men slettes ikke uoverkommelig. Og det er spennende stoff! Litt pugging må man regne med, men det får du igjen for senere.

 

Praksis er en stor del av utdanningen og her lærer man mye! Man får anvendt den kunnskapen man har lært på skolen og får øvd på prosedyrer, kommunikajon og andre sykepleierelevante ting.

 

Alle (?) høgskolene har treningspost/øvelsespost hvor man lærer f.eks. stell av stomi, munnstell, injeksjoner (å sette sprøyter), sengereiing, legge inn veneflon, legge inn sonde etc. Dette er veldig artig! Selv om det kan være litt skummelt å f.eks. sette en sprøyte første gang så er det gøy når man mestrer det :huh:

 

Poenggrensene for opptaket 2008 kan du se her, og det ser ut til å variere fra 24,2 (Høgskolen i Hedmark, Elverum) til 48,6 (Diakonissehjemmet) for primærvitnemålskvoten.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :unsure:

Ja her fikk du vel svar på det du lurte på.

Jeg vil også bare si at studiet er overkommelig. Det er vel omtrent like mye å lese som på andre studier det er naturlig å sammenlikne seg med.

Nå er det lenge siden jeg studerte, men det som er litt forskjell fra endel andre studier er at det er endel oppgaver man skal levere underveis. Ellers er studiet veldig variert.

Håper du ble klokere og at vi kan ønske deg velkommen som sykepleierstudent neste høst :huh:

Bare spør om det er mer du lurer på :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! :unsure:

Jeg vil bare si at jeg startet på sykepleierstudiet nå i august, og jeg stortrives!! Vet ikke hvilke skoler du evt velger å søke på, men kan absolutt anbefale Høgskolen i Oslo så langt :huh:

Det er MYE å gjøre, det går i ett hele tiden, men det er virkelig spennende!! :):)

Lykke til med ditt valg!

Klem, Glow :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

hei :)

jeg har søkt sykepleie i trondheim og begynner å bli redd for at jeg ikke skal komme inn.. ; (

snittet i fjor lå på 42.5 får å komme inn og jeg har 4,4 og i år er det ganske mange søkere.

vil dette si at jeg ikke kommer inn?

håper noen svarer :))

trenger virkelig hjelp

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har et snitt som er høyere enn det man måtte ha for å komme inn i fjor vil jeg tro at sjangsen for å komme inn er ganske stor, selv om man aldri vet helt hvor mye snittet vil endre seg fra år til år. Dette kommer jo an på søkermassen. Ønsker deg uansett lykke til, så får vi håpe du kommer inn! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy