Jump to content
Sykepleiediskusjon

F1 dag som faller på en helligdag


elhg

Recommended Posts

En F1 dag som faller på en helligdag skal erstattes med en ekstra fridag ELLER en ordinær dagslønn om fridag ikke kan gis , iflg Hovedtariffavtalen mellom NSF og KS.

(§5.6.) Dersom fridag som er en erstatning for arbeid på søndag(ukentlig fridag jf. arbeidsmiljøloven § 10.8.) faller på en helge eller høytidsdag, skal det gis 1 ekstra fridag innen 1 mnd. Kan ikke slik fridag gis,skal det utbetales ordinær daglønn.

 

Jeg har ikke Hovedtariffavtalen mellom andre grupper så du kan evt. sjekke ut på NSF sine sider i forhold til den tariffavtale du omfattes av.

 

 

 

Når det gjelder hvor mange helligdager man må jobbe så står det i Arbeidsmiljøloven § 10.8.( 4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver tredje uke faller på en søn- eller helgedag.

 

I vår kommune praktiseres det som at vi skal kun ha jobbet halvparten av alle helligdager i løpet av året, tror det er max 6, (noe som ikke ser ut til å stemme helt med denne paragrafen. ) Har vi jobbet mer enn halvparten får vi en ekstra fridag.

I nabokommunen så praktiseres det visstnok at de kun jobber annen hver helligdag.

 

 

 

Hmm, kanskje jeg burde tatt dette opp på arbeidsplassen min også. I år har jeg jobbet Skjærtorsdag,Langfredag,Påskeaften og 1.Påskedag.

Link to comment
Share on other sites

Når F1 faller på en helligdag, utløses en F5-dag, også kalt en erstatningsfridag.

En F5-dag kan enten taes ut som fri, eller utbetales i lønn.

 

 

Angående antall helligdager man kan jobbe, så har ikke det noe med F5-dager å gjøre (F1 på rød dag).

Man gjennomsnittberegner, og dersom man jobber mer enn halvparten av de rød dagene i perioden man har gjennimsnittsberegnet, så utløses en F3-dag. Dette er dager man MÅ ta ut som fri, på en annen rød dag i den perioden man har gjennomsnittsberegnet.

 

Hos oss gjennomsnittsberegner det for hver gang man går inn i en periode med mange rød dager. Feks for juleturnus, påsketurnus, og mai/pinse-turnus. Disse tre hver for seg altså. Ikke for hele året samlet.

 

Og når vi først er inne på F-dager, så er F4 dersom man velger å ta helligdagstillegget ut som en fridag i stedet for som lønn.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 months later...

Jeg har F1-dag søndag 24. april som i år er 1. påskedag. Har jeg da forstått det rett at jeg har rett på en F5-dag (fridag)? Og er det slik at denne dagen må tas i løpet av påsken eller kan man ta den senere?

 

Og til slutt: Jeg skal jobbe skjærtorsdag, langfredag og 2. påskedag (mandag) - Får man helligdagstillegg på skjærtorsdag og langfredag? Regner med at 2. påskedag gir tillegg...

Link to comment
Share on other sites

Dersom du jobber hver 3 helg som ofte er vanlig, så høres det merkelig ut å ha F1 dag på en søndag som i utgangspunktet er en frihelg !

F1 dag er erstatningsfri for jobbet søndag, og så settes den som fri på en dag som i utgangspunktet er fridag ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dersom du jobber hver 3 helg som ofte er vanlig, så høres det merkelig ut å ha F1 dag på en søndag som i utgangspunktet er en frihelg !

F1 dag er erstatningsfri for jobbet søndag, og så settes den som fri på en dag som i utgangspunktet er fridag ?

 

Dette er helt vanlig. F1 er "søndagsfri", og skal være sammenhengende fri i minimum 36 timer.

Denne legges normalt til søndager, men når vi har arbeidshelg, legges den til den fridagen som er nærmest helga. Når denne F1-dagen faller på en helligdag, dvs en dag som normalt er fri for ikke-turnusarbeidende, så får vi en erstatningsfridag, F5.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy