Jump to content
Sykepleiediskusjon

Norsk bok om ME


Recommended Posts

"ME en sykdom i tiden" av Sidsel Kreyberg http://www.lulu.com/spotlight/les_me_meg

Den eneste boken på norsk om ME.

Forfatteren har selv lang erfaring med ME pasienter og har satt seg grundig inn i sykdommen. Man får en innføring i ME epidemiene som har vært opp igjennom historien og den sykdomsbeskrivelsen som danner grunnlaget for diagnosen ME i dag. Videre gis det en gjennomgang av ulike sykdomssyn og sykdomsdefinisjoner ved forskjellige utmattelsestilstander. Her samles trådene og man får forståelse av hvorfor ME feilaktig er blitt sammenblandet med andre utmattelsestilstander opp i gjennom historien og i dag.

Etter å ha lest boken forstår man hva ME er og ikke minst hva det ikke er.

 

Boken gir et innblikk i det vellet av symptomer som følger med tilstanden, og man får et godt inntrykk av variasjonene i sykdomsbildet. Man får en god forståelse av hvilken lidelse sykdommen innebærer og at fatigue bare er et av mange alvorlige symptomer. Videre forklares det hva fatigue er og at det er noe helt annet enn vanlig tretthet.

Betydningen av tidlig diagnose og ro blir understreket.

Boken er fullpakket av informasjon så den kan med fordel leses flere ganger. Dette er en bok man kan se er skrevet av en akademiker, her er alt grundig dokumentert og ingen synsing rundt sykdommen.

Etter å ha lest denne boken sitter man igjen med mye kunnskap om ME. Den anbefales på det sterkeste til alle som er i kontakt med ME syke pasienter eller gjerne vil lære litt om sykdommen.

 

Edit: Sidsel Kreyberg har kommet med en ny bok: "Notater om ME fra facebook.com/MEregisteret våren 2011"

Dette er en bok med notater fra ME-registerets opplysningsside på facebook i redigert form.

http://www.lulu.com/...tlight_3393359_

Link to comment
Share on other sites

God anbefaling, Cathrine!

 

I tillegg til å lese det rent faglige om en sykdom synes jeg det er viktig å lære hva pasientene tenker og føler, og da kan kanskje "Vekk meg når det er over" av Live Landmark være en god bok i forhold til ME. Og det finnes mange (også norske) blogger om sykdommen ME som man kan finne via Google.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at dette er en gripende historie, men jeg må legge til at LP som Live Landmark anbefaler i denne boken er en omstridt behandling.

 

Veldig mange blir ikke bedre av LP og man risikerer faktisk å bli dårligere eller få tilbakefall da man lett kan overstrekke seg.

Man kan jo diskutere hvorfor LP hjelper for noen...Det kan ha flere årsaker, men man skal også være klar over at endel av de som tror de har ME er dessverre feildiagnostisert og lider egentlig av helt andre umattelsestilstander.

Det er mye forvirring rundt ME i dag, men dette er egentlig en sykdom som er gjennkjennelig og lett lar seg diagnostisere av en erfaren lege. Opp i gjennom historien har det vært mange epidemier ofte på sykehus, der mange sykepleiere har blitt rammet.

Dessverre er mange leger ikke så erfarne eller støtter seg til feil kriterier av sykdommen og stiller diagnosen ut fra utelukkelse av andre sykdommer.

Kognitiv atferdsterapi(CAT) og gradert trening (GET) har heller ikke effekt på en pasienter med ME der diagnosen er satt ut fra strenge kriterier.

 

Her kan dere finne mer litteratur om temaet: http://www.lulu.com/...ight/les_me_meg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy