Jump to content
Sykepleiediskusjon

farmakologi og patologi


Karina

Recommended Posts

hei. eg har noen spørsmål eg er usikker på:

 

1) hvilke sykdommer gir henholdsvis clamydia trachomatis og mykoplasma oftest i norge?

og hvilke antibiotika er mest nærliggende velge mot det?

 

2) betablokkere blir brukt som dopingmiddel av enkelte skyttere.

forklar dette ut i fra virkningsmekanismen?

 

3) hvorfor skal astmatikkere være forsiktig ved bruk av betablokkere?

 

4) Hva kan man gjøre med formuleringen av NSAID`s for å forbedre dette?

 

5) Ved langtidsbruk kan man utvikle toleranse ovenfor opioider. hva betyr dette?

hvilke medikamenter innen denne gruppen selges i norge?

 

dette er spørmål jeg synes ikke var så lett å finne sikre svar på.

kan dere være så snill å hjelpe meg!

tusen takk.

Link to comment
Share on other sites

Oi, her var det jo litt forskjellig :) Jeg skal svare som best jeg kan, men jeg har ikke bøkene mine her så det blir kanskje litt upresist.

 

1) hvilke sykdommer gir henholdsvis clamydia trachomatis og mykoplasma oftest i norge?

og hvilke antibiotika er mest nærliggende velge mot det?

 

CT gir kjønnssykdommen Klamydia. Mykoplasma gir atypiske pneumonier. Kommer i farten ikke på hvilken AB som brukes, men i alle fall ikke penicilliner og andre som angriper bakterienes cellevegg (mykoplasma mangler denne).

 

2) betablokkere blir brukt som dopingmiddel av enkelte skyttere.

forklar dette ut i fra virkningsmekanismen?

 

Betablokkere (mer spesifikt Beta-1-antagonister, regner jeg med de mener) hindrer sympatikusaktivering av hjertet. Dermed vil mye det fysiologiske utslaget av stress/nervøsitet dempes. Pulsen holdes nede, og tendens til tremor i muskulatur dempes. Dermed blir skytterne roligere/stødigere og bommer mindre.

 

3) hvorfor skal astmatikkere være forsiktig ved bruk av betablokkere?

 

Spesifikke Beta-1-antagonister virker primært på hjertet. Men de kan også ha svak effekt på Beta-2 reseptorene i bronkiene, som dermed konstringeres. Vanlig astmabehandling involverer Beta-2-agonister, som stimulerer reseptorene snarere enn å blokkere dem. Når betareseptorene i bronkiene stimuleres utvides de, og når de blir blokkerte innsnevres de.

 

4) Hva kan man gjøre med formuleringen av NSAID`s for å forbedre dette?

 

Forbedre hva? :) Risikoen for ulcus? Lage dem som enterotabletter, f.eks.

 

5) Ved langtidsbruk kan man utvikle toleranse ovenfor opioider. hva betyr dette?

hvilke medikamenter innen denne gruppen selges i norge?

 

Toleranseutviklingen betinges i at antallet reseptorer tilpasses mengden opioider som tilføres. Dermed vil man trenge stadig større doser for å opprettholde ønsket effekt. Dette finnes det en stiligere forklaring på, jeg husker det dessverre ikke på detaljnivå på stående fot :)

 

Håper dette hjalp litt i alle fall!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve og hjelpe deg litt :)

 

1) Jeg tror svaret er genital infeksjon.

 

Behandlingen er doksycyklin eller azitromycin

 

2) Inderal er nok det som blir mest brukt, årsaken er nok for at det forhindrer skjelvinger. Jeg har aldri hørt at det er brukt av skiskyttere, men fiolinspillere, men jeg vil jo tro at årsaken er den samme at de skal ha en stødig hånd.

Dette sitatet er hentet fra databasen Relis:

Perifere betareseptorer spiller bl.a en viktig rolle i å regulere fysiologisk tremor

hvis du søker der på inderal så kan det jo være at du finner mer av interesse.

 

3) Fordi betablokker øker faren for forverring av obstruktive lunge sykdommer. Fordi betablokkere er

betareseptorantagonist.

 

 

4) Vet jeg ikke

 

5) Toleranse overfor opioder er at man ved langtidsbruk stadig må øke dosen for å få tilstrekkelig effekt.

Link to comment
Share on other sites

Så at clavicula hadde svart deg mens jeg svarte :)

 

Jeg så at vi svarte forskjellig på første spørsmål :) Først tenkte jeg at det måtte være pneumoni. Da både Mycoplasma og Klamydia kan gi pneumoni. Men begge disse kan også gi genital infeksjon. Men etter å ha søkt litt fant jeg ut at det måtte være genital infeksjon som var den hyppigste årsken, ihvertfall hvis begge skulle gi samme sort infeksjon slik jeg forstod spørsmålet..

Jeg kan ha regnet feil, men jeg skal se om jeg finner tilbake til søkene mine og regnestykkene, hvis ingen andre vet :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy