Jump to content
Sykepleiediskusjon

Deltid eller heltid


Guest lurer på

Recommended Posts

Guest lurer på

Synes dette forumet er helt topp - er selv en blivende student, men er usikker mtp valg av studiested(Gjøvik el Tromsø) og studietid (deltid el heltid).

Har familie m mann og 4 barn, så "fritid" er det lite av. Har tidligere etterlyst tips/råd/erfaringer mtp studiested, Gjøvik el Tromsø- og har fått innspill der som har vært til hjelp. Men så melder neste sprøsmål seg, deltid eller heltid, hvilken studietid har dere valgt og hvorfor? Dere som tar deltid, jobber dere parallelt eller er det kun studier? Og til dere som tar heltid - hvor tungt/"stress" er det? Er litt redd det skal gå ut over min familietid, og at jeg skal gå med en evig dårlig samvittighet overfor både skole og familie. Alle tips, råd og erfaringer mottas med takk, positive som negative... :)

Link to comment
Share on other sites

Synes dette forumet er helt topp - er selv en blivende student, men er usikker mtp valg av studiested(Gjøvik el Tromsø) og studietid (deltid el heltid).

Har familie m mann og 4 barn, så "fritid" er det lite av. Har tidligere etterlyst tips/råd/erfaringer mtp studiested, Gjøvik el Tromsø- og har fått innspill der som har vært til hjelp. Men så melder neste sprøsmål seg, deltid eller heltid, hvilken studietid har dere valgt og hvorfor? Dere som tar deltid, jobber dere parallelt eller er det kun studier? Og til dere som tar heltid - hvor tungt/"stress" er det? Er litt redd det skal gå ut over min familietid, og at jeg skal gå med en evig dårlig samvittighet overfor både skole og familie. Alle tips, råd og erfaringer mottas med takk, positive som negative... :)

 

 

Jeg vil, basert på egen erfaring anbefale deg deltid.

 

Som jeg skrev i forgje tråden så har jeg prøvd begge deler, både deltid og heltid som tobarnsmor, og nå tilbake på deltid som trebarnsmor.

Ingen tvil om at deltid er best, både fordi man på denne måten kan jobbe ved siden av, man har TID til familien sin, man slipper gå med dårlig samvittighet for enten det ene eller det andre, da studiene tar MYE tid på heltid.. man må evt velge bort enkelte forelesninger for å få ting til å gå opp.. og det slipper man jo på deltid, OG ikke minst pga aldersfordelingen og følelsen av hva man faktisk får ut av forelesningene på de ulike kullene.

Jeg er overhodet ikke i tvil om at man faktisk får mye mer ut av deltid, nettopp fordi aldersspredningen er så stor, mange har så mye erfaring fra før, det diskuteres mye mer, settes fler spørsmål, man har andre tanker om ting, man er tryggere på seg selv..

Jeg merker ENORMT forskjell på klassemiljøet på heltid og deltid, fordi jeg går som en "voksen" og derfor havner litt utenfor "gjengen" på heltid... mens jeg på deltid sklir rett inn i mengden av mennesker ;)

 

På Gjøvik er man på skolen 1 dag i uken 2 uker på rad, så 3 dager i uken den 3. uken, så 1 dag i uken 2 uker, så 3 dager i uken 1 uke.. når man tar deltid.

Ellers er det 4 dager i uken, 1 studiedag på heltid.

Kan du unngå å jobbe, så er det klart at heltid er jo ikke noe verre enn en full jobb... men oppe på dette skal man lese mye, gjøre en del oppgaver som er obligatoriske osv.

 

I praksisperiodene er man 100% både på heltid og deltid. (dvs 4 dager jobb, 1 studiedag)

 

Deltid er 75% studiebelastning, og gir rett til stipend/lån i lånekassen med 75% tyngde fra full dekning.

Link to comment
Share on other sites

Guest lurer på

Tusen takk for svar - da er det bare å begynne å forberede barna på flytting, vi har vel mer eller mindre bestemt oss for å være "crazy"... kjenner jeg gru-gleder meg allerede.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy