Jump to content
Sykepleiediskusjon

Forberedelse


hjerterom

Recommended Posts

Hei - digger dette forumet. Er så interessant så se/lese hva studiet og yrket omhandler. Er inne hver dag for å se om det er noe nytt.

Er en fremtidig sykepleierstudent (forhåpentligvis). Skal søke meg inn fra høsten 2011, gleder meg sykt mye og skulle ønske det var nå til høsten.

Men, jeg har en liten en på 4 månder som jeg ikke ser for meg å levne hos andre ennå...

 

Men jeg kan forberede meg til studiene, og lurer på hvilke bøker som er enkle og greie som innføring til studiet?

Gruer meg litt til anatomi/fysiologi/medikamentregning blant annet

 

Håper å kunne bruke permisjonen til å lese meg "opp", slik at når jeg begynner på studiene er jeg forberedt og tent :)

 

forslag mottas med takk - brukte bøker også :)

Link to comment
Share on other sites

Fin innstilling du har! :)

Medikamentregningen trenger du ikke å bekymre deg for, det er bare vanlig regning omgjort til praksis.

Anatomi/fysiologi kan jo være greit å begynne litt med. Man pleier å ha denne ganske tidlig i utdanningen, og jeg følte ikke at jeg fikk nok tid til å lese på det. Om du leser litt grunnleggende biokjemi, vil du få bedre forståelse :)

Vi brukte boka "Menneskekroppen" i anatomi/fysiologi, og i tillegg brukte jeg et kompendium som en kort innføring i de temaene jeg syntes var vanskeligst.

Du vet sikkert hvilken høgskole du skal søke, eller kjenner folk som går der? I så fall kan du jo sjekke ut bøkene de bruker, men jeg ville kjøpt brukt, for det er dyre bøker som kommer i nye opplag og utgaver hele tiden.

 

Ellers må jeg bare si at veldig mange ikke har forberedt seg i det hele tatt, og man vil fint klare seg uansett. Men om du sikter etter høye karakterer, er det jo sikkert ikke dumt å forberede seg uansett.

 

I tillegg har jeg i ettertid ønsket at jeg hadde ex.phil. da dette ville gjort at jeg fikk enda mer ut av sykepleiefilosofi/-teori, og ville vært nyttig da jeg f.eks. skrev bacheloroppgaven min (på UiS har de vel allerede begynt med ex.phil for sykepleiestudenter??). Følte jeg brukte mye tid på å lese om hva som var forskjellen på eksistensiell, psykoanalytisk, behavoristisk teori osv. Så en kort innføring i filosofi tror jeg man kunne hatt nytte av.

 

Men som sagt; du trenger ikke forberede deg! Dette er bare noen tips om du er ekstra interessert og sikter høyt :D

Link to comment
Share on other sites

I tillegg har jeg i ettertid ønsket at jeg hadde ex.phil. da dette ville gjort at jeg fikk enda mer ut av sykepleiefilosofi/-teori, og ville vært nyttig da jeg f.eks. skrev bacheloroppgaven min (på UiS har de vel allerede begynt med ex.phil for sykepleiestudenter??). Følte jeg brukte mye tid på å lese om hva som var forskjellen på eksistensiell, psykoanalytisk, behavoristisk teori osv. Så en kort innføring i filosofi tror jeg man kunne hatt nytte av.

 

Men som sagt; du trenger ikke forberede deg! Dette er bare noen tips om du er ekstra interessert og sikter høyt :)

 

Så bra - innføring i psykologi leser jeg faktisk på nå - bare for morro skyld - synes det er interessant med denne psyken man som menneske har, får og tilegner seg gjennom livets underlige gåter og vitser...

 

Har faktisk ingen venninner/venner som går p ådne skolen jeg skal søke (gjøvik), men er det noen bøker som kan være greie å begynne m?

Takk for svar forresten Minnie :)

Link to comment
Share on other sites

Så bra - innføring i psykologi leser jeg faktisk på nå - bare for morro skyld - synes det er interessant med denne psyken man som menneske har, får og tilegner seg gjennom livets underlige gåter og vitser...

 

Har faktisk ingen venninner/venner som går p ådne skolen jeg skal søke (gjøvik), men er det noen bøker som kan være greie å begynne m?

Takk for svar forresten Minnie :)

 

En generell innføring i filosofi, ikke psykologi ;) Men psykologi er jo spennende det også :)

Jeg går på Gjøvik og er ferdig nå, så da er vel det jeg har kommet med relevant også håper jeg :D Vi bruker den psykologiboka du snakker om (Håkonsen). Det er ofte en del endringer, så jeg er litt redd for å anbefale deg bestemte bøker. Synes de skiftes ut hele tiden. Men kompendiet i anatomi og fysiologi får du kjøpt på Mjøsbok oppe på Høgskolen, og det koster litt i overkant av 200 tror jeg. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Så bra - innføring i psykologi leser jeg faktisk på nå - bare for morro skyld - synes det er interessant med denne psyken man som menneske har, får og tilegner seg gjennom livets underlige gåter og vitser...

 

Har faktisk ingen venninner/venner som går p ådne skolen jeg skal søke (gjøvik), men er det noen bøker som kan være greie å begynne m?

Takk for svar forresten Minnie :)

 

Som nevnt over, er det lurt å komme tidlig i gang med lesingen i anatom, fyaiologi og biokjemi. Ut over dette kan det være greit å begynne med bind 2 i Grunnlegende sykepleie av kristoffersen m.fl. og Geriatrisk sykepleie av kirkevold, Brodtkorb og Ranhoff(red.)

 

lykke til med lesingen :)

Link to comment
Share on other sites

selv mener ejg det vikitgiste og tyngste stoffet er anatomi...du trenger denne forståelsen til sykdomslæren.. selv hadde vi bare fire månder med anatomi og jeg var veldig glad for at jeg hadde begynt å lese før studiestart. Geriatisk sykepleie er også en liten bibel første året;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Ragnhild

Det er absolutt ikke noe krav om å lese på forhånd, men om du virkelig vil, så kan det være kjekt å lese litt mikrobiologi, biokjemi, anatomi og fysiologi. Det kommer antageligvis til å være den første eksamen du har, og den er ganske krevende om man ikke har noe forståelse fra før.

 

Tips her er å prøve å forstå mikrobiologien og biokjemien først - da blir det lettere å forstå fysiologien etterpå :)

 

Noen andre nevner Geriatrisk sykepleie. Det er en kjempefin bok som er god å ha som bakgrunn både til oppgaveskriving og til sykehjemspraksis.

 

Sykepleierteoretikere er man glade i på skolen jeg går :o

I tillegg kan det være greit å lese seg litt opp på f.eks. Albert Bandura og self-efficacy, samt Aaron Anotonvsky og salutogenese. Dette er tema som er flotte å briljere med i oppgaver :)

 

Men du, ikke stress med dette. Kos deg med det nye mennesket du har satt til verden, og så tar du lesingen når du begynner på skolen :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy