Jump to content
Sykepleiediskusjon

Når kan jeg dele ut medisiner?


Guest Student

Recommended Posts

Guest Student

Er førsteårsstudent, og har bestått medikamentregningen. Vil det si at jeg kan dele ut medisiner på sykehjemmet? Eller trengs det et ekstra kurs? Evt bestått farmakologieksamen?

 

Og mens jeg var i praksis (før medikamenteksamen) ble jeg ofte satt til å gi medisiner som var gjort klare av spl. Da satt jeg ofte alene på rommet med pasienten, og prøvde å få i dem medisinene. Dette er vel strengt tatt ikke lov?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

Ser du ikke har fått svar, men kan komme med min oppfatning:

Jeg er snart ferdig på mitt 2. år på sykepleien. Har bestått medikamentregningen jeg også, men har likevel hørt at jeg må vente til endt utdanning før jeg kan dele ut medisiner. Men så fikk jeg plutselig sms fra sjefen min for en tid tilbake, der hun sa at hun hadde fått beskjed nylig om at sykepleierstudenter som hadde bestått medikamentregningen kunne dele ut medisiner fra den dagen de har bestått eksamenen. Hun sa hun ikke hadde hørt om dette før, men at det nå gjaldt i alle fall der hvor jeg jobber..

Jeg har sendt inn bevis til sjefen med kopi av resultatet, har ikke fått svar enda, så får se om jeg får dele ut medisin i sommer når jeg skal jobbe litt der..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha medikamentkurs ved det aktuelle arbeidsstedet dersom jeg skulle få dele ut medisiner som student, noe som gjaldt både sykehjem og hjemmesykepleien. Dette ble ikke alltid fulgt opp, slik at jeg f.eks ga medisiner fra multidose til pasienter i hjemmesykepleien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg delte ut medisiner på mitt arbeidssted (sykehjem) fra jeg bestod medikamentregnings-eksamen. Da ble det skrevet en avtale om min at jeg kun kunne dele ut medisin på min avd., signert av virksomhetsleder og meg (fikk selvfølgelig opplæring fra sykepleier før jeg gjorde dette).

Der jeg gikk på skole hadde vi medreg. i første året, og en farmakologi-eksamen i 2.året. Vet om andre ledere som ventet til farmakologi-eksamen var bestått.

 

-Delenn

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest Sykepleierstudent

Kun lege eller farmasøyt som kan gi delegering. Medisinkurs er også påkrevd. Som sykepleierstudent har du en annen rolle enn assistent, og hvis du før har hatt anledningen til å dele ut medisiner har du ikke det nå. Spørr ditt studiested hva du har lovt å gjøre. Går selv førsteåret og vi får ikke dele ut noen medikamenter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 6 years later...
Guest IKKE LOV.

Jeg gikk. 1 og 2 år på WWE.sykepleierskolenifinnmark.no AVD Hammerfest.  Heter www.uit.no AVD Hammerfest nå. 

 

Vi. Fikk IKKE. Lov. Uten at. 1Sykepleier ferdig utd med 2 år var og sa va Vi skulle Gjøre.  Vi var en gjeng på sommerferie/ vikariat 4 uker Kragerø Syke og aldershjem der sa Sjefen Dere får bøyelig til Skap På nattevakten. ( vi jobbet 1 i hver e t g )   Det gikk fint.  Vi hadde alle vært 1 år på skole. Greid. Utrolig Lettexamen i medikament regning. 30 spørsmål uten alternativer, slik de gjorde det på Www.sykepleierskolenstord/Haugesund der fikk elevene ha 3 feil D v s 10% feil og det var alternative svar.   Helt vilt.   Jeg jobbet. 1 året i praksis på Vadsø sykehjem. Hu som var min sjef ga meg 100% ansvar. Etter 1 dag.  Hu så mennesket om det fikk ro og ta ting på rolig vis. Sant sies var hennes ideologi lik min Tufta på et vedi sett som var likt. Der pasienten og pleier er likeverdige. Og Paternalisme er tabu i De tilfellene som en har jobbet  MYE med.  Da kan en bruke paternalisme.   Takk for De gode verdiene. Og læringen De ga meg. Ber ofte for Deg  J. D.  

 

Gikk. Ikke så godt andre steder bla Stord. men  jeg snubla meg til slutt i land med utd  min  men Når noen eldre har det. på. Og blir pratet til.  Så hadde det blitt. Mye spy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I kommunene er det kun Sykepleie / Vernepleie som er ferdig utdannet kan deler ut medisiner. Andre må har bestått medisin eksamen etter kurs og gjennomgang med sykepleie på arbeidsplassen. Men, de kan ikke gi A preparat medisiner til pasienter. Levering av Multidose eller Pose som er laget av Spl./Vpl. med pasientnavn, fødtseldato, preparatnavn, styrke, og mengde er okay hvis du ikke tar medisin ut av posen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy