Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tips til hvordan man bør takle feilbehandling


Cathrine

Recommended Posts

Det er menneskelig å gjøre feil, og om man som sykepleier oppdager at man har gjort en feil er det viktig at man reagerer riktig. Jeg fant en artikkel som egentlig omhandler leger (men er like aktuell for oss) som tar opp dette temaet.

 

Jeg har hentet ut et lite sitat,men anbefaler dere å lese hele artikkelen som dere finner her:

http://nhi.no/livsstil-og-helse/helsetjene...feil-18210.html

 

Oppskriften for hvordan du skal vedstå deg en feil, dreier seg i første rekke om å være åpen og ærlig.

 

- Det første du må gjøre dersom du mistenker at du kan ha gjort noe galt, er å etterlate deg spor i journalen. Dessverre hender det ofte at en lege som har gjort en feil, prøver å skjule sine spor. Skriv nøkternt ned hva som skjedde, så har du kommet langt. Deretter er det veldig viktig å snakke med pasienten eller de pårørende og fortelle åpent om hva som har skjedd. Det samme gjør du til kollegene, deretter melder du saken til overordnet myndighet ved sykehuset. Hvis du følger disse rådene, står du mye sterkere rustet enn om du ikke gjør det. Men det er menneskelig å gjøre det motsatte, å forsøke å skjule sporene sine. Dersom pasienten har fått en overdose, så gir du kanskje uttrykk for at pasienten har fått en annen dose enn han fikk. Når du skjuler slike feil, så gjør du dobbelt galt. Hvis du er ærlig og gir beskjed, så ender de fleste slike saker utenfor rettssalen. Disse trinnene kaller jeg å bestå feil (jfr. å bestå eksamen), sier Solbakk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy