Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kommunikasjon med pasienter via facebook


Cathrine

Recommended Posts

Jeg så det ble henvist til denne artikkelen i en annen tråd.

I artikkelen stilles spørsmålene om man skal godta pasienter som venn på facebook/kommunisere med dem der.

Jeg siterer et avsnitt fra artikkelen:

Kan jeg som kreftsykepleier holde kontakten med kreftpasient på Facebook mellom cellegiftkurer og sykehusinnleggelser? Hvorfor er ikke Facebook en fin måte å holde kontakten med langtidspasienter på, disse som stadig veksler mellom sykehusinnleggelser og hjemmetid? Er det forskjell på når det er personer vi kjenner fra før og har en relasjon til, og når den eneste relasjonen vi har er gjennom et pleier/pasientforhold?

Ja hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jeg enig med deg i Litago, at da måtte man i tilfelle hatt en egen "profesjonell profil".

Kan jo være det var det de tenkte på? Det å legge til pasienter som venner i din vanlige profil, vil jeg oppfatte som uheldig. I pasientrelasjoner kan man jo godt være personlig, men man skal ikke være privat.Om man da legger til pasienter som en venn i sin vanlige profil beveger man seg inn i et grenseområde som kan få uheldige konsekvenser for det profesjonelle forholdet til pasienten slik jeg ser det.

 

En helt annen ting er at facebook ikke er beskyttet på en slik måte som ma forventer ved fortrolig pasientkommunikasjon. Fortrolige opplysinger kan komme på avveie.

Jeg er kanskje gammeldags, men jeg tror ikke facebook er egnet til dette.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy