Jump to content
Sykepleiediskusjon

Anatomisliter


studenten87

Recommended Posts

Hei

 

Noen som har noen gode studietips til anatomien? Sliter med å få ting til å feste seg, startet greit når vi hadde om celler, så følte jeg læreren var mer opptatt av å bli ferdig med power point presentasjonen enn å faktisk ta seg tid til å lære bort noe. Vi startet med celler, så vev, nerver og nå holder vi på med sanser. Og jeg er så blank som det går ann, samtidig prøver jeg å være strukturert og flink student, men når jeg ikke har noen "knagger" fra forelesningen å koble det opp mot, så kan jeg sitte å lese sammen setning om synapser og sentralnervesystem og sympatiske og parasympatiske nervesystemer uten å skjønne en ting. Leser i menneskekroppen, har kjøpt arbeidsbok, og Wyller, samt en bok som skulle gi en enkel innføring i anatomi, men nei. Så noen tips, uansett tips mottas med takk

Link to comment
Share on other sites

heng opp plansjer rundt i huset, selv hadde jeg hjerte på kjøleskapet, diverse reaksjoner på baderomsveggen(rett over badekaret), bekkenet på do, osv-....

ellers noen tips:

1) les gjennom forelesningen FØR forelesningen, eller les gjennom pensumet til den timen.

2) ta deg 1 time økt med repitisjon etter hver time,

3) ikke få panikk når du synes det er vanskelig, men ta kontakt med læreren og SPØR!!!! eventuelt delta i studiegrupper med andre elver og hør hverandre.

4) ved skolen min har de fått et kompendium som skal være veldig generelt, og som er lettlest, husk det er umenneskelig å pugge alt ned til minste detalj, men hovedtrekkene er vikitge..

 

lykke til;) jeg var selv der du er i dag for et år siden og jeg trodde aldri at jeg kom til å bestå eksamen!!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Noen som har noen gode studietips til anatomien? Sliter med å få ting til å feste seg, startet greit når vi hadde om celler, så følte jeg læreren var mer opptatt av å bli ferdig med power point presentasjonen enn å faktisk ta seg tid til å lære bort noe. Vi startet med celler, så vev, nerver og nå holder vi på med sanser. Og jeg er så blank som det går ann, samtidig prøver jeg å være strukturert og flink student, men når jeg ikke har noen "knagger" fra forelesningen å koble det opp mot, så kan jeg sitte å lese sammen setning om synapser og sentralnervesystem og sympatiske og parasympatiske nervesystemer uten å skjønne en ting. Leser i menneskekroppen, har kjøpt arbeidsbok, og Wyller, samt en bok som skulle gi en enkel innføring i anatomi, men nei. Så noen tips, uansett tips mottas med takk

 

 

En ting er i hvertfall sikkert, det er mulig og klare det. Jeg er beviset på det. Slet som en hund i fjord for å forstå alt det som skjer inni kroppen vår til enhver tid.

 

Men et lite konkret råd: Lag historier. Personifiser alt som skjer i kroppen. jf: jakten på nyresteinen. Det hjalp meg mye. I tillegg til at det blir morsommere.

 

Til slutt. Stå på, ikke gi deg, Det er mulig!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Noen som har noen gode studietips til anatomien? Sliter med å få ting til å feste seg, startet greit når vi hadde om celler, så følte jeg læreren var mer opptatt av å bli ferdig med power point presentasjonen enn å faktisk ta seg tid til å lære bort noe. Vi startet med celler, så vev, nerver og nå holder vi på med sanser. Og jeg er så blank som det går ann, samtidig prøver jeg å være strukturert og flink student, men når jeg ikke har noen "knagger" fra forelesningen å koble det opp mot, så kan jeg sitte å lese sammen setning om synapser og sentralnervesystem og sympatiske og parasympatiske nervesystemer uten å skjønne en ting. Leser i menneskekroppen, har kjøpt arbeidsbok, og Wyller, samt en bok som skulle gi en enkel innføring i anatomi, men nei. Så noen tips, uansett tips mottas med takk

 

Hei.

Anatomi er helt klart et krevende fag, og jeg kjenner meg god igjen i din opplevelse av undervsiningen. Men en ting er sikker det er mulig å klare det. jeg vil anbefale deg å være strukturert, sett opp en tidsplan for hva du skal lese og til når, slik at du kommer igjennom alt stoffet og gjerne flere ganger(eks. 2 kapittel i løpet av en uke). les så du er forberedt til timene, får du powerpoint presentasjonen på forhånd - skriv den ut og ha den foran deg i undervisningen - da kan du bruke tiden på å lytte til læreren og forklaringer på figurer og du får tid til å notere det som ikke alt står på power pointen. Bruk også tid i etterkant av forelsningen til å gjennomgå stoffet, gjerne i grupper - det lærer du masse av(selv angrer jeg på at jeg ikke gjorde mer av det. videre vil jeg anbefale deg å tegn figurer som du kan notere på når du leser om en prosess(f.eks. hvordan sirkulajsonssytemet fungerer), heng disse tegningene opp slik at du ser de og jevnlig kan repetere det.

 

og viktigste av alt; ikke mist mote, ikke la frustrasjon og negativ tankegang rundt faget(både fra deg selv og medstudenter) bryt deg ned. klarer du å hold motivasjonen opp og tenkt at det her er interessant og at det her ska du klar, bli alt my letter!!! Det kan også være lurt å lese litt sykepleie i forhold til det du leser om i anatomien - det vil kunne hjelpe deg i få noen konkrete knagger å knytte anatomien til og til å få en mer helhetlig forståelse(f.eks. kan du lese om respirasjon i grunnleggende sykepleie bind 2(om det er en bok dere bruker)før eller etter at du les om respirasjon i Menneskekroppen.

 

Lykke til! =)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Søk frem gamle eksamensoppgaver, jeg ble roligere så fort jeg hadde lest gjennom de. For man trenger ikke så mye detalj-kunnskap som jeg trodde.

 

Foreleseren vår ga oss beskjed om å se på tidligere eksamener allerede nå før vi begynner å pugge intenst, nettopp for å få en pekepinn på hva vi må kunne.

 

Lykke til, jeg og pugger anatomi for harde livet om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Søk frem gamle eksamensoppgaver, jeg ble roligere så fort jeg hadde lest gjennom de. For man trenger ikke så mye detalj-kunnskap som jeg trodde.

 

Foreleseren vår ga oss beskjed om å se på tidligere eksamener allerede nå før vi begynner å pugge intenst, nettopp for å få en pekepinn på hva vi må kunne.

 

Lykke til, jeg og pugger anatomi for harde livet om dagen.

hei, går du på hio?for det sa forreleseren vår oxo denne uke til oss :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy