Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bruk av renset parafin som forebyggende mot obstipasjon


Guest Sykepleier

Recommended Posts

Guest Sykepleier

Har vært på kurs der en av foredragsholderne var lege. Han sa at det ikke var heldig å bruke parafin over tid da denne tar med seg alle fettløselige vitaminer. Legene på avd her setter pasientene opp på renset parafin som forebyggende tiltak og visste ikke om dette. Finner heller ingen konkrete kilder på at dette stemmer. Andre som har hørt om dette eller vet hvor man kan finne informasjon som er pålitelig?

Link to comment
Share on other sites

Har vært på kurs der en av foredragsholderne var lege. Han sa at det ikke var heldig å bruke parafin over tid da denne tar med seg alle fettløselige vitaminer. Legene på avd her setter pasientene opp på renset parafin som forebyggende tiltak og visste ikke om dette. Finner heller ingen konkrete kilder på at dette stemmer. Andre som har hørt om dette eller vet hvor man kan finne informasjon som er pålitelig?

 

Jeg trodde det var en kjent sak at parafin påvirker opptaket av fettløselige vitaminer.

Jeg søkte i pediatriveilederen nå og fant dette:

 

Flytende parafin (alder >1-2 år) Startmengde 1-2 ml/kg; 2-4 år: 5-10 ml/dag, 4-7 år: 10-15 ml/dag, >7 år: 15-20 ml/dag. Opp til 3ml/kg/dag kan forsøkes om manglende effekt

Vitaminer/tran kan absorberes noe dårligere, og foreslås gitt til andre tider av dagen (eks parafin morgen, vitaminer kveld). Gies ikke til barn under (1-)2 år eller andre med økt tendens til feilsvelging, pga fare for aspirasjonspneumoni

 

http://www.legeforeningen.no/id/110227.0

 

 

Edit: Det står også i legemiddelhåndboka under bivirkninger på parafin.

Jeg siterer:

Bivirkninger: Ved regelmessig bruk malabsorpsjon av fettløselige vitaminer med hypokalsemi og koagulasjonsforstyrrelser. Absorpsjon kan også forekomme med fremmedlegemereaksjon i tarmslimhinne, lever, milt og lymfeknuter og i noen tilfelle lipoidpneumoni.

 

http://www.legemiddelhandboka.no/xml/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også (for lenge siden) hørt om denne type behandling. Det har kommetmange, bedre preparater på markedet siden da. Jeg kjenner heller ikke til dokumentasjon på bruk av parafin. Hvilken pasientgruppe er det snakk om?

 

Velkommen hit på forumet :)

 

Renset Parafin er et godt og effektivt middel å bruke ved tarmtømming. Man tømmer tarmen oven i fra på en skånsom måte uten å påvirke peristaltikken. Det er også et effektivt middel til å forebygge obstipasjon, men her finnes det jo mange alternativer som Movicol, lactulose, linfrø osv.

Parafin er i hvert fall vanlig å bruke på barn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy