Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva betyr langsomt?


Guest Kari

Recommended Posts

Når det er behov for Morfin i.v i en akutt situasjon - feks ved pågående hjerteinfarkt eller lungeødem. Hvor fort settes Morfin i.v, hvis en feks skal sette 5 mg? Og ved akutt dyspnoe/lungeødem ved hjertesvikt - såfremt trykket er ok, hvor fort setter dere Furix i.v?

Link to comment
Share on other sites

Morfin 5 mg er vel bare 0,5 ml, saa jeg pleier ihvertfall ikke bruke lang tid paa det. Om det staar det skal settes langsomt, men ikke over en viss periode kan jeg ikke tro det er lenger enn 30 sekunder (for er det over, pleier det aa staa, f eks med nexium). Jeg vil tippe det kun staar fordi morfin iv kan gjoere deg kvalm, spesiellt ketorax gir et "sus" naar det gis iv, derfor skal det gis litt sakte (correct me if I'm wrong!).

 

Furix er 5 mg per minutt, tror det staar i felleskatalogen. Jeg pleier aa blande og gi i drypp hvis det er mer enn 20 mg.

Link to comment
Share on other sites

Morfin kan jo også påvirke sirkulasjon og respirasjons feks blodtrykksfall og respirasjonsdepresjon, så hemodynamisk ustabile pasienter skal en være obs på når Morfin gis. I tillegg til at noen pasienter blir kvalme, derfor lurt å ha Afipran i lomma. Men hvor fort det settes? Langsomt står det...relativt begrep. Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Pleier å se an pasienten. Jeg gir morfin langsommere til en eldre dame enn til en ung mann. Kroppsstørrelse spiller også inn. I en akuttsituasjon er man gjerne bedside og har anledning til å monitorere resp frekvens og -dybde.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy